Aanbiedingen verleiden klanten niet tot gezondere keuzes in supermarkt

Consumenten laten zich in de supermarkt niet door aanbiedingen en andere aanprijzingen verleiden om gezondere producten te kopen. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek.
Volgens de Hartstichting toont het onderzoek aan dat meer maatregelen nodig zijn om consumenten tot gezondere keuzes te bewegen.
In het onderzoek, dat werd uitgevoerd door het Amsterdam UMC, de Hartstichting en supermarktketen Coop, werd onderzocht of bezoekers van de supermarkt meer gezonde producten kopen als die in de aanbieding zijn of op ooghoogte liggen. Dat blijkt dus niet het geval.
'Kleine aanpassing helpt'
"We weten uit ander onderzoek dat kleine aanpassingen in de supermarkt wel degelijk kunnen helpen om mensen vaker een gezond product te laten kiezen", zegt onderzoeker Josine Stuber van het Amsterdam UMC.
"Wij hebben nu gezien dat mensen in verhouding niet méér gezonde producten kopen. Ze kopen dan bijvoorbeeld wel de paprika die in de aanbieding is, maar nemen dat waarschijnlijk mee in plaats van een ander gezond product dat ze al van plan waren om te kopen."
Schijf van vijf
Volgens Eva van Velzen, arts en manager team Gezonde Samenleving, is er in de supermarkt simpelweg te veel aanbod aan ongezond eten. "Meer dan 80 procent van wat er in de supermarkt ligt, past niet in de schijf van vijf", zegt zij. "Het maken van gezonde keuzes is nu gewoon heel lastig."
Van Velzen pleit voor meer regulering door de overheid. "Het helpt om ongezond eten duurder te maken en gezond eten goedkoper. Dat kan bijvoorbeeld door het invoeren van een suikertaks en door het verlagen van de btw op groente en fruit."
De arts verzet zich tegen het idee dat zulke maatregelen betuttelend zouden zijn. "Het aanbod is nu zo overweldigend ongezond, dat je je kunt afvragen hoe vrij de keuzes zijn die we nu maken", merkt Van Velzen op.
13.000 doden
Behalve aanpassingen in de prijzen van producten zou de Hartstichting ook graag zien dat er regels komen om bewerkt eten gezonder te maken. Ook zou volgens de stichting de marketing van ongezond eten verder aan banden gelegd moeten worden, vooral als het gaat om reclame die is gericht op kinderen.
Ongezond eten is na roken de belangrijkste vermijdbare doodsoorzaak. Volgens cijfers van de Hartstichting overlijden in Nederland elk jaar zo'n 13.000 mensen aan de gevolgen van slechte voeding.