Drink niet in bijzijn van kinderen, waarschuwt alcoholcampagne
'Zien drinken, doet drinken.' Dat is de slogan van een campagne die verschillende gezondheidscampagnes vandaag lanceren. Daarmee moeten ouders ervan worden overtuigd dat ze beter niet kunnen drinken in het bijzijn van hun kinderen, omdat die hun gedrag overnemen.
De oproep komt van de Alcoholalliantie AAN. Dat is een stichting die als een van de doelen heeft dat het niet gebruiken van alcohol volkomen geaccepteerd gedrag wordt in Nederland. De campagne is op zich niet nieuw, een woordvoerder van de alliantie laat weten dat de campagne 'hernieuwd' is.
Bijna de helft van de Nederlandse scholieren tussen de 12 en 16 jaar oud heeft al eens alcohol gebruikt, stelt de organisatie. Dat komt deels door de ouders.
Nieuw onderzoek
AAN wijst op de resultaten van een nieuw onderzoek onder 500 ouders van gemiddeld 39 jaar, en uit alle provincies en met verschillende opleidingsniveaus, dat afgelopen maand werd uitgevoerd door de Radboud Universiteit in Nijmegen.
Ongeveer 40 procent van de ouders zei zeer recent gedronken te hebben in het bijzijn van hun kind of kinderen. En dat terwijl bijna 68 procent toegaf te weten dat kinderen het gedrag van hun ouders kopiëren, ook als het om alcoholgebruik gaat.
In het hele land doen volgens AAN lokale organisaties mee aan de campagne. Op de website ziendrinkendoetdrinken.nl is meer informatie te vinden over de invloed die je als ouder hebt op je kind als het gaat om alcoholgebruik.