'Influencers kunnen ongestraft de reclameregels overtreden'
De strengere reclameregels die sinds vorige zomer gelden voor grote influencers worden in veel gevallen niet nageleefd. Maar ze kunnen de regels ongestraft overtreden, want het Commissariaat voor de Media (CvdM) deelt vooralsnog geen boetes uit.
Dat blijkt uit onderzoek van de NOS en een steekproef van het CvdM, dat toeziet op het naleven van de regels.
Gesponsorde content
De aangescherpte regels gelden sinds juli 2022. Influencers met meer dan een half miljoen volgens op YouTube, Instagram of TikTok moeten zich inschrijven bij het CvdM. Ook moeten zij in hun video's of posts expliciet vermelden dat het gaat om sponsoring door de bedrijven achter de aangeprezen producten, zoals elektronicaproducten en reisorganisaties.
Commerciële bedrijven die influencers inzetten, moeten zelf ook zorgen dat ze zich aan deze regels houden. Zij kunnen een boete krijgen van de Autoriteit Consument en Markt.
Met de strengere regels wil de overheid vooral jongeren beschermen. Zij zijn voor influencers een belangrijke doelgroep.
De steekproef onder de video's van vijftig influencers bracht aan het licht dat in ruim de helft van de gevallen niet duidelijk werd gemaakt dat het om reclame ging.
Dwangsom
Meer dan de helft van de Nederlandse YouTube-kanalen die onder de strengere regels vallen, zou volgens onderzoek van de NOS zich niet hebben ingeschreven. Of ze vermelden het niet duidelijk.
Volgens het Commissariaat zijn er geen boetes uitgedeeld. De toezichthouder zegt liever in gesprek te gaan met de influencers die in gebreke blijven, maar maakt wel duidelijk dat er uiteindelijk een dwangsom opgelegd kan worden.