Jumbo gaat inkopen met Picnic en Edeka: 'Klant profiteert'
Supermarktketen Jumbo sluit zich aan bij Everest, een Europese inkooporganisatie waar ook onder andere online supermarkt Picnic en de Duitse keten Edeka bij zijn aangesloten. De samenwerking moet Jumbo vanaf volgend jaar voordeel opleveren bij het inkopen van A-merken en dat zou de consument ook moeten gaan merken.
Naast Edeka, Picnic en nu dus Jumbo zijn ook foodretailers als het Zwitserse Migros, het Franse Système U en de Zweedse retailer ICA aangesloten bij Everest.
"We kopen vanaf 2024 gezamenlijk in om betere inkoopprijzen te bedingen en zo onze klanten betaalbare producten te kunnen bieden", zegt Jumbo in een reactie. "Daar gaat de klant voordeel van hebben. Dit is niet meteen zichtbaar, maar de klant zal dit in de loop van 2024 gaan merken bij internationale A-merken."
Samenwerken bij inkoop
Door samen in te kopen, kunnen de Europese supermarkten makkelijker korting bedingen bij hun inkoop. De samenwerking richt zich dus vooral op de inkoop van internationale A-merken, zoals Coca-Cola. De marges op boodschappen liggen nu voornamelijk bij de leveranciers, zegt Henk Hofstede, sectoreconoom retail bij ABN Amro. Supermarkten moeten het doen met 1 à 2 procent.
De samenwerking gaat de supermarkten dan ook daadwerkelijk voordeel opleveren, verwacht Hofstede. "Het levert ze uiteindelijk een veel betere onderhandelingspositie op richting de A-merkleveranciers, een meer gelijkwaardige positie."
Hij vergelijkt de samenwerking met de Europese Unie. "Hoe meer landen daarbij zijn aangesloten, hoe beter je onderhandelingspositie is tegenover grootblokken als China en de Verenigde Staten. Samenwerken om het betaalbaar te houden is een beetje het devies in deze."
Profiteren
Sommige A-merken, zoals bijvoorbeeld Coca-Cola, zijn een stuk goedkoper in Duitsland dan in Nederland. De kans is groot dat dit nu gaat veranderen, zegt Hofstede. "Coca-Cola is in Duitsland goedkoper omdat het een heel groot land is met hele grote supermarkten. Die hebben al een heel grote inkoopmacht."
Duitse supermarkten kunnen daardoor andere prijzen bedingen dan de kleinere supermarkten in Nederland. "Als je je daar als Nederlandse supermarkt bij aan kunt sluiten, kun je daar ook van profiteren", aldus de sectoreconoom.
Hofstede gaat ervan uit dat de consument ook van dit voordeel gaat profiteren. "Zeker in deze tijd van koopkrachtdaling zijn lage prijzen echt cruciaal voor supermarkten om te concurreren."
Afzetkanalen zo groot mogelijk
Tegelijk is de kans volgens hem aanwezig dat klanten tijdelijk lege schappen tegenkomen, of een product niet online kunnen bestellen, omdat de onderhandelingen met de leveranciers spaak lopen. Anderzijds zijn beide partijen afhankelijk van elkaar, zegt hij. Supermarkten willen graag de juiste producten aanbieden om klanten mee te trekken; leveranciers willen hun afzetkanalen zo groot mogelijk maken.
Het een en andere hangt ook af van de alternatieven die er wel of niet zijn. Is er een andere A-leverancier die het product kan leveren dat je wilt? Of zet je in op huismerken, waar steeds meer consumenten voor kiezen? "Uiteindelijk zul je toch samen met elkaar de tango moeten dansen."