Liftvandalisme doorn in het oog van monteur: 'Soort computers geworden'
ProRail gaat vijftien treinstations volhangen met camera's. Deze worden specifiek gericht op liften, want die krijgen relatief vaak te maken met vandalisme. Een doorn in het oog van liftmonteurs, die er een flinke opgave aan hebben. "Je moet tegenwoordig bijna een IT'er zijn om ze te repareren."
Vernielingen van liften op stations, liftmonteur Sacha Ebner krijgt er dagelijks mee te maken. "Het kan van alles zijn. Studenten die wat gedronken hebben, erin springen en elkaar duwen. Maar ook mensen met een scootmobiel die ertegenaan rijden of met een wiel tussen de de deur blijven hangen omdat ze te langzaam naar voren gaan. Daarmee trekken ze de deur kapot. We maken van alles mee."
481 vernielingen in een jaar
In totaal zijn er op Nederlandse stations zo'n 450 liften. In 2021 was er 481 keer sprake van vernieling. Met de camera's hoopt ProRail het vandalisme tegen te gaan. "Aan de ene kant moeten ze afschrikken en vandalisme voorkomen. Aan de andere kant willen we met behulp van de beelden achteraf aangifte kunnen doen en zorgen dat de daders gepakt worden", vertelt Jeroen Wienen, woordvoerder van ProRail.
Liftmonteur Ebner denkt dat de camera's wel kunnen helpen. "Vaak werkt dat afschrikwekkend. Maar goed, ook camera's kunnen bewerkt worden met aanstekers en dergelijke."
Digitalisering
Kapotte liften zijn niet eenvoudig te repareren. Het zijn niet alleen complexe installaties, maar de levertijden van materialen zijn ook hoog opgelopen. "Liften zijn door de jaren heen steeds ingewikkelder geworden. Het zijn nu een soort computers."
Hij is daar zelf geen voorstander van. "Je moet bijna een IT'er zijn om ze te kunnen repareren", vertelt Ebner. "Vroeger had je twee deurcontacten en wist je waar je moest zoeken, maar tegenwoordig is het een digitale lijn geworden. De betrouwbaarheid neemt ook af."
Anderzijds zitten er ook voordelen aan de digitalisering. "In sommige gevallen is de lift via een computer op afstand te resetten. Of ik kan op afstand zien waar de fout zit, en de monteur aansturen."
Al met al is een reparatie vaak een hele klus. "Sommige merken hebben een eigen product. Als die kapotgaan moet alles terug naar de fabrikant en via die fabrikant weer verzonden worden", zegt Ebner. "En dan hebben we ook nog eens vergrijzing in het vak."