Patiëntenzorg als verdienmodel

Zorgen over huisartsenketens: praktijken dicht, patiënten in de kou

Door RTL Nieuws ··Aangepast:
© ANPZorgen over huisartsenketens: praktijken dicht, patiënten in de kou
RTL

De Landelijke Huisartsenvereniging maakt zich grote zorgen over commerciële ketens die huisartsenpraktijken overnemen. De belofte is innovatieve, toekomstbestendige zorg, maar in de praktijk ziet de vereniging veel klachten over slechte bereikbaarheid en kwaliteit. In het ergste geval komen patiënten zelfs tijdelijk zonder huisarts te zitten.

In Waalwijk kunnen ze erover meepraten: vlak na de overname door een grote keten kregen 3000 patiënten het bericht dat hun huisartsenpraktijk tot 14 augustus is gesloten. Later kwam het bericht dat het tot 6 augustus zo is. De reden van die plotselinge sluiting: er kan in de zomer niet voldoende zorg worden geleverd.

Bij urgente problemen kunnen patiënten uitwijken naar een praktijk in Tilburg, of bellen met een klantcontactcentrum in Amsterdam. Volgens de keten die de praktijk heeft overgenomen zal er na de zomer weer voldoende zorg zijn, maar de gemeente en patiënten zijn er niet gerust op.

Advies aan kabinet: leid veel meer huisartsen op
Lees ook

Advies aan kabinet: leid veel meer huisartsen op

En ook in Enschede is het raak: in de zomer is er drie weken geen huisarts voor 9000 patiënten. Er is alleen een arts beschikbaar voor eerder gemaakte afspraken, nieuwe patiënten kunnen bellen met een waarnemer. Zowel in Tilburg als in Enschede gaat het om een huisartsenpraktijk die is overgenomen door een commerciële keten die anders werkt dan de reguliere huisarts.

Toekomstbestendige zorg

De belofte van de ketens is om de huisarts toekomstbestendig te maken, onder andere door in te zetten op digitale hulpmiddelen en zorg op afstand. Maar de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd en de Nederlandse Zorgautoriteit krijgen signalen dat de kwaliteit, bereikbaarheid en toegankelijkheid onder druk staat bij een deel van deze nieuwe, innovatieve zorgverleners. Daarom zijn ze samen een onderzoek gestart naar verschillende huisartsenketens. 

Ook de Landelijke Huisartsenvereniging zegt zich grote zorgen te maken over deze ontwikkeling. Een woordvoerder benadrukt tegenover RTL Nieuws zeker niet tegen innovatie in de zorg te zijn. Dat kan juist enorm belangrijk zijn om de druk van de zorg te halen nu er zo'n groot tekort aan huisartsen is. "Maar waar het hier misgaat, is dat hier niet de zorg wordt geleverd die patiënten mogen verwachten."

De vereniging krijgt veel klachten over slechte bereikbaarheid, wisselende gezichten en kwetsbare patiënten die het moeten doen met digitale consulten. "Een vaste huisarts en laagdrempelige toegang tot de zorg, dat zijn kernwaarden van de huisartsenzorg. Dat wordt hier niet geleverd. Patiëntenzorg lijkt dan een verdienmodel, daar hebben wij zorgen over", zegt de woordvoerder. Zij voegt eraan toe dat er ook plekken zijn waar het wél goed gaat en met een hecht team voldoende zorg wordt geleverd. "Maar we zien op heel veel plekken dat het niet het geval is."

Drie dagen bellen om afspraak te maken

Yvette van Laar uit Waalwijk is een stuk minder tevreden over haar huisarts sinds een keten de praktijk overnam. Een afspraak werd onlangs twee dagen van tevoren afgezegd en toen kostte het haar drie dagen om iemand aan de lijn te krijgen voor een nieuwe afspraak. Ook haar man heeft veel moeite om afspraken te maken zegt ze, terwijl hij graag iemand wil spreken over de uitslag van een bloedonderzoek. En daar kwam onlangs het bericht overheen dat de praktijk in de zomer tijdelijk is gesloten.

"Ik ben hier best wel boos over", zegt ze. "Ik heb niet het gevoel dat ik bij een arts terecht kan, want ik moet door heel veel hoepels springen om zorg te krijgen. In de coronatijd waren artsen bang dat dingen gemist werden omdat mensen de huisartsen meden. Nu mijdt de huisarts ons."

Yvette is zelf in goede gezondheid, maar ze vraagt zich wel af hoe het moet als er wél iets ergs aan de hand is. Ook denkt ze dat het voor mensen die kwetsbaar of niet zo mondig zijn, het wel erg moeilijk wordt om zorg te krijgen.

Op zoek naar andere huisarts

Het bedrijf achter de huisarts van Yvette laat in een reactie weten druk in overleg te zijn met zorgverzekeraars om ervoor te zorgen dat de toegankelijkheid en continuïteit vanaf september kan worden gewaarborgd. Ook wijst het bedrijf erop dat er waarnemers beschikbaar zijn in de zomerweken waarin de huisarts is gesloten. Voor Yvette is het niet genoeg, zij staat inmiddels op de wachtlijst bij een andere huisarts.

Lees meer over
Landelijke Huisartsen VerenigingInspectie Gezondheidszorg en JeugdHuisartsDigitaliseringWaalwijkEnschedeNederland