Inflatie doorberekend aan klant

Winstexplosie voor Unilever, prijzen verder omhoog dit jaar

Door Michaël Niewold··Aangepast:
© ANP / SIPA USA / Richard B. LevineWinstexplosie voor Unilever, prijzen verder omhoog dit jaar
RTL

Unilever heeft vorig jaar voor ruim 60 miljard euro aan Dove, Ola, Omo en Knorr verkocht. En ondanks de hoge kosten voor grondstoffen en energie hield het bedrijf ruim 8 miljard euro winst over. Een stijging van bijna 25 procent. 

Dat was onder meer te danken aan een eenmalige meevaller. De verkoop van de theedivisie leverde 2,3 miljard euro op.

Prijzen gemiddeld 11 procent omhoog

Daarnaast haalde het bedrijf meer winst dankzij het verhogen van de prijzen. En dat compenseerde ruimschoots voor het feit dat Unilever minder ijsjes, wasmiddel en deodorant verkocht in 2022 dan in 2021.

Dankzij het verhogen van de prijzen met gemiddeld 11,3 procent werd er daardoor toch bijna 14 procent meer omzet gehaald. De gemiddelde prijsverhoging die Unilever doorvoerde ligt overigens hoger dan de gemiddelde inflatie van 10 procent in Nederland vorig jaar.

Kapitalisme in een notendop: alles schreeuwend duur, megabedrijven zijn spekkoper
Lees ook

Kapitalisme in een notendop: alles schreeuwend duur, megabedrijven zijn spekkoper

Omdat het - inmiddels volledig Britse - bedrijf zelf ook last had van hogere inkoopkosten, daalde de winstmarge per verkocht product wel iets. Unilever kon namelijk niet alle hogere kosten opvangen met het doorrekenen ervan aan klanten of zelf op de kosten bezuinigen. 

Onderaan de streep zie je daar echter nauwelijks iets van terug. De 8,3 miljard euro winst betekent een stijging van 24,9 procent ten opzichte van de winst over 2021. 

Stug de prijzen verhogen

Vorig jaar heeft het bedrijf dan ook een zeer sterke prestatie geleverd in moeilijke economische omstandigheden, aldus topman Alan Jope. Dat was te danken aan het 'gedisciplineerd' verhogen van de prijzen als reactie op de hogere prijzen waar het bedrijf zelf mee te maken heeft. 

En daar gaat het bedrijf in 2023 mee verder. Unilever verwacht namelijk dat het dit jaar meer kwijt zal zijn aan het inkopen van materiaal. Dat zal vooral in de eerste helft van het jaar zijn. In de tweede helft van het jaar verwacht het dat de prijzen van hun eigen producten minder hard zullen stijgen. 

Maar, zo voegt Unilever toe: de prijzen van grondstoffen zullen nog niet gaan dalen. Het bedrijf verwacht dat het aantal verkochte producten dit jaar zal verbeteren, met minimaal 4 procent. 

Miljarden voor aandeelhouders

Vorig jaar kocht het bedrijf twee keer voor 750 miljoen euro aan eigen aandelen in. Het inkopen van eigen aandelen door een bedrijf is gunstig voor aandeelhouders, omdat de koers hierdoor omhoog gaat. Dit cadeautje voor beleggers maakt deel uit van een inkoopprogramma van in totaal 3 miljard euro. 

Terwijl de prijs van energie daalt, worden je boodschappen nog steeds flink duurder. Hoe kan dat? Roland Koopman legt het uit.
Lees meer over
Alan JopeUnileverSupermarktWasmiddelenEnergieInflatieVoedingVoedsel