Van 100 naar 5 winkels

Vergane glorie: comeback Peek & Cloppenburg lijkt nog ver weg

Door Mathijs Smit··Aangepast:
© ANPVergane glorie: comeback Peek & Cloppenburg lijkt nog ver weg
RTL

Kledinggigant Peek & Cloppenburg uit Düsseldorf moet keihard saneren om een faillissement te voorkomen. Dat heeft ongetwijfeld ook gevolgen voor de Nederlandse vestigingen van P&C. Maar van het ooit toonaangevende Nederlandse modehuis was toch al weinig meer over, blijkt uit een reconstructie door RTL Z.

Vijf winkels. Vijf winkels in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Leidschendam en Almere. Met naar schatting enkele honderden werknemers. Dat is wat rest van het ooit toonaangevende Nederlandse modehuis Peek & Cloppenburg Nederland.

En nu de Duitse moeder Peek & Cloppenburg Düsseldorf na een verlies van ruim 100 miljoen euro uit de corona-periode op apegapen ligt, is de vraag hoe levensvatbaar dat handjevol Nederlandse winkels nog is.

Moeder in de problemen

Begin deze maand vroeg en kreeg het Duitse moederbedrijf uitstel van betaling. Daardoor kan ze de komende weken of maanden onderhandelen met haar schuldeisers over een sanering, om een faillissement te voorkomen.

C&A wil 'tot 100 Duitse winkels sluiten', mogelijk ook Nederlandse
Lees ook

C&A wil 'tot 100 Duitse winkels sluiten', mogelijk ook Nederlandse

Zo'n operatie komt meestal neer op sluiting van verlieslijdende vestigingen, een flinke ontslagronde en het wegstrepen van schulden. Het bedrijf dat dan overblijft, moet dan hopelijk kunnen overleven.

Nederland

Een woordvoerder van P&C Düsseldorf zegt desgevraagd dat de surseance alleen geldt voor het hoofdkantoor en de 67 winkels in Duitsland, waar in totaal 6800 mensen werken. Voor de buitenlandse dochters waaronder de Nederlandse is geen uitstel van betaling aangevraagd. Sterker nog, de situatie zou helemaal 'geen consequenties' hebben voor Nederland, stelt hij. "De activiteiten worden zonder beperkingen voortgezet."

Toch lijkt het onwaarschijnlijk dat de Nederlandse winkels helemaal geen enkel gevolg van de surseance en komende sanering van de Duitse moeder ondervinden, denken vakbondsbestuurder Martijn den Heijer van CNV en winkeldeskundige Cor Molenaar.

Boot gemist

"Keep on dreaming", zegt Molenaar. "De hele kledingindustrie heeft het momenteel ontzettend moeilijk. Ook omdat consumenten in dit economische klimaat voorzichtiger zijn met hun bestedingen. Bovendien, je kunt wel saneren, maar je kan beter kijken wat er mis is. Als je een maagband neemt maar te veel blijft eten, los je het probleem niet op. Ik denk dat ze het niet gaan redden in Nederland."

Molenaar noemt drie redenen dat Peek & Cloppenburg de boot 'totaal' heeft gemist. In de eerste plaats zou het bedrijf niet snel genoeg reageren op de ontwikkelingen in de markt. "Dat zit een beetje in de Duitse cultuur. Met de opkomst van fast fashion is de modemarkt de laatste decennia steeds sneller geworden. Als je traag bent, zit je al snel met een verouderde collectie en een oubollig imago. Ketens als Primark, H&M en Zara doen dat beter."

Internet

Daarnaast heeft P&C de opkomst van internet gemist, analyseert de retail-expert. "Daarmee zijn ze veel te laat begonnen. En veel mensen kopen kleding tegenwoordig online, in plaats van in een winkel."

Ten slotte keek het kledingconcern volgens Molenaar te veel naar het aanbod, in plaats van naar de vraag van de consument. Dat P&C Nederland vanuit Duitsland wordt aangestuurd hielp daarbij volgens hem niet. "De Nederlandse klant is toch iets modegevoeliger dan de Duitse."

Vakbonden

Ook vakbondsbestuurder Den Heijer denkt dat de Duitse problemen ook in Nederland voelbaar zullen zijn. "Dat kan bijna niet anders. Maar vooralsnog hebben wij geen signalen van verontruste Nederlandse werknemers gekregen." Ook bij vakbond FNV staat de telefoon nog niet roodgloeiend, meldt bestuurder Linda Vermeulen.

Retail-analist Dirk Mulder van ING Bank is positiever. "Als gevolg van winkelsluitingen in Duitsland kan de omzet wel achteruit kachelen, maar Peek & Cloppenburg blijft toch groot. Voor de inkoopvoordelen hoeft het dus niet veel uit te maken. En als de omzet en het winkelbestand gezonder wordt, profiteren de Nederlandse winkels daar ook van."

Rookgordijn

Wie meer wil weten over Peek & Cloppenburg Nederland loopt tegen een dik rookgordijn aan. Uit het register van de Kamer van Koophandel blijkt dat de vijf winkels zijn ondergebracht in een zogenoemde commanditaire vennootschap, die geen cijfers publiceert.

In Roermond, niet ver van hoofdkantoor Düsseldorf, is nog wel een bedrijf te vinden met de naam Peek & Cloppenburg Holding. Maar daarin blijken de winkels in Oost-Europa en Denemarken te zitten, in 2021 goed voor 523 miljoen euro omzet en 49 miljoen winst.

Geen communicatie

Op hetzelfde adres zit ook het vastgoedbedrijf International Prime Assets, waarin in elk geval het monumentale winkelpand zit dat P&C in 1917 aan de Amsterdamse Dam liet bouwen.  

Navraag bij het Duitse moederconcern over het aantal werknemers in Nederland en omzet, winst of verlies levert ook niets op. "Wij communiceren niet over bedrijfsgegevens van afzonderlijke markten", aldus een woordvoerder.

Ooit toonaangevend

Wel duidelijk is, dat de neergang van Peek & Cloppenburg in Nederland al veel eerder is ingezet. Ooit was het bedrijf namelijk een van de meest toonaangevende modeketens van dit land.

De wortels van de modegigant liggen in 1867, toen de uit Duitsland afkomstige ondernemers Johann Peek en Heinrich Cloppenburg hun eerste textielwinkel openden in Rotterdam. In 1900 bezaten zij al kledingwarenhuizen in een tiental Nederlandse steden.

Duitsland zelfstandig

Aan het begin van de twintigste eeuw waagden andere familieleden de sprong naar Duitsland. Deze ondernemers legden daarmee het fundament voor twee (zelfstandige) Duitse kledinggiganten; P&C Düsseldorf en P&C Hamburg.

Een periode van nieuwe bloei voor zowel het Nederlandse bedrijf als de Duitse zusters brak aan na de Tweede Wereldoorlog. Vooral P&C Düsseldorf groeide daarbij zo snel, dat zij Nederland ruimschoots voorbij streefde.

Nieuwe bloei

Maar ook Peek & Cloppenburg Nederland deed het geweldig. Het familiebedrijf opende aan de lopende band nieuwe winkels. Eind jaren zestig stond de teller op 20 P&C-vestigingen, begin jaren negentig op 42.

En daarbij bleef het niet. In 1969 nam het bedrijf de deftige dameskledingwinkel Lampe over, met 21 winkels. Vanaf 1976 opende het concern Mac & Maggie-winkels voor jongerenkleding; een keten met uiteindelijk 38 vestigingen. Een jaar later begon P&C Nederland ook met winkels in België.

Modegigant

In 1987 was het beursgenoteerde P&C Groep uiteindelijk goed voor drie winkelketens in Nederland en België, met in totaal ruim honderd winkels en meer dan 1500 werknemers. Op een omzet van 420 miljoen gulden werd 20 miljoen winst geboekt.

Ooit zeer succesvol: Mac & Maggie© ANP
Ooit zeer succesvol: Mac & Maggie

De Nederlandse modegigant was allang geen puur familiebedrijf meer. De aandelen van P&C Groep werden op de beurs verhandeld. De oorspronkelijke oprichtersfamilies hadden nog zo'n 7 procent. Vendex, de winkelgigant van de V&D-familie Dreesmann, had een kwart van de aandelen.

Grootste aandeelhouder was echter P&C Düsseldorf van de Duitse textieltycoon Harro Uwe Cloppenburg geworden, met een belang van zo'n 40 procent. In de jaren negentig bleven de Duitsers aandelen in het Nederlandse bedrijf bijkopen, totdat zij in 1998 volledig eigenaar waren.

Stoffig imago

Inmiddels was het Nederlandse bedrijf echter verliezen gaan maken. De aftakeling was de tien jaar eerder al begonnen. In de eerste helft van de jaren negentig had P&C Nederland de stekker moeten trekken uit het deftige Lampe en het ooit zo succesvolle Mac & Maggie. Consumenten vonden het damesmodehuis te stijf geworden, en de jongerenwinkel niet meer hip genoeg.

In de tweede helft van de jaren negentig kwam Peek & Cloppenburg zelf aan de beurt. De directie erkende dat het modehuis hier leed onder een stoffig imago. Veel Nederlanders begonnen P&C te zien als een tuttige winkel, waar je ouders vroeger kleding kochten.

Drastisch ingrijpen

Daarom grepen de Duitse eigenaren drastisch in. In 1998 verkocht het bedrijf 29 kleinere winkels. Negen grotere vestigingen werden omgebouwd tot de nieuwe winkelformule Anson’s, die zich richtte op exclusieve merken.

Toen ook dat mislukte, volgde in 2000 voorlopig de laatste grote klap. P&C sloot nog eens 18 filialen in Nederland en België. Peek & Cloppenburg bleef alleen nog de grootste winkels in Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht houden. Die laatste sloot bovendien in 2012.

Comeback

Opmerkelijk is dat Peek & Cloppenburg in Nederland de afgelopen jaren juist weer bezig was aan een comeback. Nadat de Duitse pater familias Harro Uwe Cloppenburg in 2019 had plaatsgemaakt voor zijn zoon Patrick, ging het concern weer investeren in groei. Ook in Nederland.

De nieuwe P&C in Leidschendam.© ANP
De nieuwe P&C in Leidschendam.

Zo opende Peek & Cloppenburg in 2021 een grote vestiging van 4500 vierkante meter in Leidschendam, in The Mall of the Netherlands. In 2022 volgde een nog iets grotere winkel in Almere.

Emotioneel

Voor directeur Marc Hoeben van P&C in Nederland waren het emotionele momenten. "Ik heb twintig jaar lang gevochten voor het bestaansrecht van P&C Nederland, en nu is het mij gelukt", zei hij in augustus nog in een podcast. Volgens Hoeben moesten er 'binnen enkele jaren' weer 15 P&C-winkels in Nederland staan.

Dat lijkt - vriendelijk gezegd - wel heel erg ambitieus nu het Duitse moederbedrijf moet vechten om een faillissement te voorkomen. Hoeben reageert niet op vragen die RTL Z hem via Linkedin en email stuurde. De woordvoerder van P&C Düsseldorf laat weten dat 'het Nederlandse management niet beschikbaar is' voor een toelichting.

Lees meer over
Peek & CloppenburgModeRetailKleding