Biertje op terras flink duurder, prijzen stijgen misschien nog verder
Het zonnetje laat zich langzaamaan weer wat vaker zien, het terrasseizoen is geopend. Voor dat drankje moeten we alleen wel dieper in de buidel tasten, zo blijkt uit een rondgang langs horecaondernemers. Dat is hard nodig zeggen ze, al kunnen ze het 'ook niet maken'.
John Paulus, eigenaar van cafés Forum en Paulus in Maastricht, houdt het op een prijsstijging van zo'n 10 procent voor een biertje op het terras. Ook andere eet- en drinkwaren op de menu's zijn duurder geworden ten opzichte van vorig jaar.
Onderlinge verschillen
"Het is heel lastig om een generiek beeld te geven", zegt hij. Er zijn veel verschillen tussen horecaondernemers onderling. De steden zijn over het algemeen duurder dan de dorpen. En het klassieke café om de hoek is terughoudender met het verhogen van de prijzen dan populaire tenten.
Dat is terug te zien in cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). In het eerste kwartaal noteerden de café's als enige in de branche een omzetdaling, alle anderen zoals restaurants en hotels, zagen de omzet juist groeien ten opzichte van een jaar eerder.
In mei was de totale inflatie 6,1 procent, in vergelijking met een jaar eerder. Dat is hoger dan de 5,2 procent van april. Zonder rekening te houden met de dalende prijzen van energie en brandstof was de inflatie zelfs 7,9 procent, tegen 7,8 procent in april.
De prijzen van alcoholhoudende dranken en tabak in Nederland 4,1 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Maar de prijzen in de categorie restaurants, cafés en dancings waren 7,9 procent hoger.
Minder volume
Het volume, ofwel de hoeveelheden die zijn verkocht, daalde juist wel licht. De stijgende omzetten zijn daarmee te vooral te danken aan het feit dat consumenten meer moeten afrekenen.
"We voelen dat we het eigenlijk niet kunnen maken", zegt Paulus, wijzend op alle hoge kosten die consumenten toch al voor de kiezen krijgen.
Hoge kosten doorberekenen
Maar nodig is het wel, benadrukt de ondernemer. Van huur tot energie. Bij veel bedrijven rijzen de kosten de pan uit. Volgens Paulus zijn die al gauw met 15 procent gestegen, maar wordt daar maar grofweg de helft van doorberekend. "Er is terughoudendheid, maar de marges staan onder druk."
Paulus verhoogde eerder dit jaar daarom al de prijzen in zijn zaken met zo'n tien procent. "Na de zomer bekijken we opnieuw wat nodig is." Ook andere horecazaken verhoogden de prijzen al en sluiten verdere verhogingen niet uit, zo vertelden ze eerder aan RTL Z.
Veel mensen vinden de horeca duur geworden, zegt Frank Streefland, eigenaar van restaurants de Polderkeuken en Polderkamer in Stolwijk. "Een vaasje kost hier 3,50, in het centrum is dat soms duurder." Leuk of niet: je moet wel, zegt de ondernemer. "Het is een lastige markt."
Ook bij andere horecabedrijven ligt de prijs voor dat biertje ruim boven de drie euro. Speciaalbier is nog veel duurder. De prijzen stijgen al langer: de tijd van een pilsje voor 2,50 euro ligt al een tijdje achter ons.
Van bier tot olie, veel voedingswaren zijn door alle onrust in de wereld duurder geworden. Zo liet Heineken al weten de inkoopprijzen voor cafés en restaurants op te schroeven. Het zorgt er mede voor dat de consument meer afrekent.
Pornstar met glaasje Cava
Joost d'Hondt, eigenaar van 't Zusje in Terneuzen, wil zijn prijzen niet te hard laten oplopen, om te voorkomen dat klanten weglopen. "Je betaalt hier 9,20 euro voor een Pornstar Martini en daar krijg je een glaasje Cava bij", zegt hij. "Dat zie je bijna nergens meer", volgens d'Hondt.
Omdat er een keten achter zijn zaak zit, kan de ondernemer gezamenlijk met anderen inkopen. Dat scheelt wat in de kosten. "Onze prijzen zijn daarom relatief gezien niet zo hard gestegen", zegt hij. "Maar om mij heen zie ik wel dat de prijzen enorm zijn gestegen."
Omdat niet alle ondernemers zich daar prettig bij voelen, ziet Paulus creatieve manieren om het leed voor klanten te verzachten. Sommige ondernemers houden de prijs van een portie bitterballen bewust lager, in de hoop dat mensen een extra drankje bestellen bij die ballen.
Ook de prijs van een fles wijn kan op de kaart bewust lager worden gehouden, zegt de ondernemer. Door af te stappen van een standaard procentuele marge en in plaats daarvan een vaste opslag op de inkoopprijs te rekenen. "Dat ziet er op de menukaart net wat aantrekkelijker geprijsd uit voor de klant."
Branche ziet prijsworsteling
Branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland (KHN) herkent de prijsworstelingen van ondernemers. Veel kosten worden echter niet doorberekend, zegt een woordvoerder en daardoor blijft er onderaan de streep minder over. "Over de prijsontwikkelingen kunnen we geen voorspellingen doen, dat is een individuele keuze van ondernemers."
Gaan de prijzen nog verder stijgen? De meeste horecaondernemers houden de prijzen en marges in elk geval nauwlettend in de gaten. Ook omdat ze verwachten dat de inkoopprijzen dit jaar nog verder zullen stijgen, zegt Paulus. "Laat ik het zo zeggen: een daling van de prijs op de kassabon is in elk geval niet realistisch."
De zaken van Paulus, Streefland en d'Hondt draaien nog altijd goed, zeggen ze. "Veel restaurants hier in de buurt zitten ook vol", zegt Paulus. Bezuinigen doet de klant nog niet echt, al draaien die terrassen door het koude weer wel een stuk minder goed dan het vorige zonnige seizoen.