Contact met de buurt

Bij 'pakketpunt Sabina' gaat 70 keer per dag de bel: 'Doe het niet voor het geld'

Door Anouk Kemper··Aangepast:
Bij 'pakketpunt Sabina' gaat 70 keer per dag de bel: 'Doe het niet voor het geld'
RTL

Honderden miljoenen pakketjes worden jaarlijks verstuurd in Nederland. Dat kan sinds een aantal jaar ook via particulieren aan huis, zoals bij Sabina Kreuger in Zaandam. Het is flink aanpoten voor weinig geld. "Maar ik doe het voor de mensen."

Het is een warme donderdagmiddag, iets na vier uur. Het pakketpunt van Sabina is sinds enkele minuten geopend, maar de deurbel is al twaalf keer gegaan. "Meestal wordt er op een dag zeventig keer aangebeld." Elke keer doet ze weer opgewekt open.

Dankzij een zelfbedacht systeem met lijsten, nummers en kleurtjes (die corresponderen met de nummers en kleuren die ze zelf op de pakketten heeft geplakt) weet ze meestal snel het goede pakketje te vinden.

De eettafel van Kreuger is overgenomen door pakketten
De eettafel van Kreuger is overgenomen door pakketten

Gang stroomt vol

"Het is van Zalando", zegt een vrouw van een jaar of twintig als het ietsje langer duurt. "Ja", lacht Sabina, 'daar heb ik er veel van'. Ze speurt haar uitgeprinte lijsten af in de gang en dan valt haar oog op de naam van de vrouw. "Alsjeblieft! Fijne dag nog!"

Tussendoor is de bezorger van UPS langs geweest. Hij heeft een aantal grote en kleine dozen bij haar in de gang gezet. Vervolgens meldt zich een andere buurtbewoner om een pakketje op te halen. Die UPS-pakketten moet Kreuger dan maar later inscannen, zodat ze in het systeem staan en ze er betaald voor krijgt (25 cent per pakket).

196 pakketten

In de gang staat een brede kast met tientallen kleinere pakketten en enveloppen, allemaal keurig genummerd. Het is veel, maar staat niet in de weg. "Oh, maar dit is niet alles hoor", zegt Sabina. Ze opent de deur naar de woonkamer. Die lijkt overspoeld door pakketten, van grote dozen tot uiteenlopende verzendzakken vol kleding. De eettafel is niet meer te zien, het gebied er omheen ook niet. Achter de bank staat nog een aantal grote bakken vol enveloppen.

"Vandaag had ik 170 pakketten in huis en er zijn er nu alweer twaalf opgehaald", zegt Sabina. Als ze de grote ogen van de verslaggever ziet: "Het is nu iets drukker dan normaal, omdat de platenzaak verderop even geen pakketten aanneemt. Vorige week was het extreem, toen had ik hier 196 pakketten." Dan gaat de bel weer.

Winkeliers blij

Tot 2016 waren het enkel winkeliers die iets konden bijverdienen met een pakketpunt. Daar zijn intussen enkele honderden particulieren bijgekomen, die voor ieder pakketje een kleine vergoeding krijgen.

"We zien de particulieren niet als concurrentie, veel winkeliers zijn er juist blij mee", zegt een woordvoerder van NSO Retail, de brancheorganisatie voor tabakswinkels. "Er worden nog altijd veel pakketten bezorgd en die nemen natuurlijk ruimte in, of ze staan in de weg." Kortom, winkeliers vinden die extra pakketpunten wel fijn.

Sabina's zoon Mike (25) is inmiddels thuisgekomen. Worden hij en zijn drie zusjes niet gestoord van al die pakketten in huis? Je kunt nu niet eens aan de eettafel zitten. Gelaten haalt Mike zijn schouders op. "Ik ben het gewend, in het begin hielp ik ook mee omdat ik het leuk vond. Nu is het wel wat veel, ja."

'Krijg er energie van'

In februari 2021 is Sabina begonnen met het pakketpunt van ViaTim. Het Nederlandse bedrijf startte in 2016 en heeft nu ruim 650 pakketpunten in Nederland en België, allemaal bij particulieren. Sabina werkte met plezier in een verzorgingstehuis, maar de coronaperiode viel rauw op haar dak. "Soms trof ik bewoners aan die dan ineens overleden waren." Via Facebook zag ze dat ze pakketpunt kon worden en dat leek haar wel wat. "Ik nam toch al vaak pakketjes aan voor de buren."

Inmiddels werkt ze parttime bij een bakkerij in Amsterdam. Haar pakketpunt is op elke doordeweekse dag open tussen vier uur 's middags en negen uur 's avonds. Ze neemt pakketten aan voor pakketdiensten DHL en UPS. O ja, dan is ze ook nog heel actief bij de plaatselijke korfbalvereniging. "Ik krijg gewoon energie van mensen blij maken, ik doe het niet voor het geld." Binnenkort zal ze ook actief zijn voor Homerr, een soortgelijk bedrijf als ViaTim.

Zoon Mike maakt een praatje met een buurtbewoner
Zoon Mike maakt een praatje met een buurtbewoner

Kleine vergoeding

Dat Sabina het niet voor het geld doet, is maar goed ook, want in financieel opzicht levert het haar weinig op. Ze verdient ongeveer tussen de 150 en 200 euro per maand met haar pakketpunt. "Maar in deze drukke maand tik ik net de 300 aan." ViaTim betaalt 25 cent per pakket, bij DHL gaat het om 28 cent. Homerr werkt met een tarief tussen de 20 en 80 cent, afhankelijk van het type zending en de aantallen (hoe meer, hoe hoger de vergoeding).

Wie een pakketpunt aan huis wil beginnen moet een paar dingen hebben: een voordeur op de begane grond, een smartphone (voor het scannen van pakketten) en de bereidheid vijf avonden open te zijn, waarvan vier achter elkaar. Zowel ViaTim als Homerr adverteren met de suggestie dat een pakketpunt gunstig is met het oog op CO2-uitstoot, want de pakketbezorger hoeft niet naar allemaal verschillende adressen te rijden. Daarnaast zou het goed zijn voor de verbinding in de wijk.

Klopt dat laatste? "Zeker. Ik heb nu met deze hele rij woningen contact, ook met de bovenburen", vertelt Sabina, die in een appartementenblok woont. "Mensen maken ook praatjes met elkaar als ze een pakketje ophalen, het is nu echt ons kent ons."

Weer gaat de bel. Het is een bekende van de korfbalvereniging die een pakket op komt halen. Met zoon Mike, ook fervent lid, bespreekt ze het laatste korfbalnieuws. Sabina helpt ondertussen andere klanten die aanwaaien. "Als ik ervan zou kunnen leven, zou ik alleen nog maar dit doen", zegt ze. "Wat is er nou leuker dan mensen blij maken?" En voor de zoveelste keer gaat de bel.

Overal pakketpunten

De markt voor pakketbezorging is sinds de coronapandemie fors gegroeid. Zo werden in 2021 (de meest recent beschikbare cijfers) ruim 654 miljoen pakketten binnenlands verstuurd, blijkt uit cijfers van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Van de pakketten voor bezorging aan huis werd 93 procent op het huisadres afgeleverd, 3 procent bij de buren en 4 procent bij een ophaalpunt.

- PostNL: heeft geen pakketpunten aan huis. Het postbedrijf zegt dat niet nodig te vinden vanwege de 3700 andere pakketpunten die het al heeft.

- Homerr: Nederlandse bezorgdienst opgericht in 2016. Combinatie van winkels en particulieren. Eind 2021 had het 350 particuliere pakketpunten, inmiddels meer dan 750. Ook zo'n 1000 pakketpunten bij winkeliers.

- ViaTim: ook opgericht in Nederland in 2016. Alleen particulieren. Heeft ruim 650 pakketpunten in Nederland en België.

- DHL: 4000 'service points', zowel particulier als winkels.

- DPD en UPS: allebei ongeveer 1500 punten in Nederland, particulier en winkels.

Hoeveel pakketpunten er in totaal zijn, is onbekend. De pakketpunten kunnen niet allemaal bij elkaar worden opgeteld, omdat één punt veelal voor meerdere bezorgdiensten actief is.

Lees meer over
PostNLDHLUPSOnline retailWebwinkelLink in bio