Thuiswerker kan fluiten naar salaris over inlogtijd
Een tegenvaller voor thuiswerkers. Eerder oordeelden rechters dat een werknemer die moet inloggen vóórdat zijn eigenlijke werkzaamheden beginnen, recht heeft op salaris over die inlogtijd. Voor thuiswerkers gaat die vlieger helaas niet op.
Dat blijkt uit een recent openbaar geworden uitspraak van de rechtbank Den Haag.
Die rechtbank oordeelde over de zaak van een werkneemster, die sinds de zomer van 2020 vanuit huis werkt voor callcenterbedrijf Teleperformance uit Zoetermeer. Dat is een dochterbedrijf van een Franse multinational, met klanten als Microsoft, Google, Mastercard en BMW.
De werkneemster moet voor aanvang van haar dienst inloggen in de computersystemen van haar werkgever. Maar salaris krijgt zij pas vanaf het moment dat zij het eerste telefoontje van een klant aanneemt.
Vergelijkbare zaak
Teleperformance kwam afgelopen jaren al in het nieuws met een vergelijkbare zaak. Daarbij had een werknemer die op kantoor werkte, gesteld dat zijn inlogtijd moest gelden als betaalde werktijd. Die werknemer had die zaak twee keer gewonnen, zowel bij de kantonrechter als afgelopen mei in hoger beroep.
Voor de thuiswerkster die eveneens aanspraak maakte op achterstallig salaris over de inlogtijd, leken de vooruitzichten dus zeer gunstig. De vrouw stapte in januari naar de rechter, waar zij tot 1800 euro eiste voor de tijd die zij met inloggen bezig was geweest.
Verouderde software
Volgens de vrouw werkt Teleperformance met verouderde software en computerprogramma's, waardoor bij het opstarten vaak storingen zijn. Zij zou daarom elke werkdag niet het door haar werkgever voorgeschreven kwartier voor de aanvang van haar werkzaamheden begonnen zijn met opstarten, maar een half uur.
Als zij geen recht zou hebben op het halve uur achterstallig salaris, dan toch minstens voor het kwartier dat voorgeschreven was. In dat geval zou zij ruim 900 euro tegoed hebben. Ook eiste zij 469 euro aan incassokosten.
Koude kermis
De thuiswerkende medewerker komt echter van een koude kermis thuis. Volgens de rechtbank Den Haag heeft zij namelijk helemaal geen recht op achterstallig salaris.
In de eerste plaats wist de vrouw niet aannemelijk te maken dat er voor het opstarten een half uur nodig is. In principe zou het inloggen in de benodigde systemen maar enkele minuten in beslag nemen.
Wezenlijk anders
Omdat zij vanuit huis werkt, is haar zaak volgens de kantonrechter bovendien 'wezenlijk anders' dan die van haar eerder genoemde collega. Die collega is namelijk tijdens de inlogprocedure 'beperkt in zijn mogelijkheden zijn tijd aan eigen zaken te besteden', omdat hij werkt op kantoor. De thuiswerker zou die tijd daarentegen wel grotendeels naar eigen believen kunnen inrichten.
"Zodra zij voor aanvang van haar dienst ingelogd was in de systemen (…) had zij de mogelijkheid om thuis haar tijd tot aan het aanvangstijdstip van haar dienst (…) vrij in te richten. In die tijd hoefde zij geen arbeid te verrichten en had Teleperformance geen zeggenschap over haar en de manier waarop zij die tijd wilde indelen", aldus de uitspraak.
In plaats van geld te ontvangen, moet de vrouw nu opdraaien voor een deel van de juridische kosten van haar werkgever. Dat kost haar 464 euro.
Staartje
Overigens krijgt ook de zaak van haar op kantoor werkende collega nog een staartje. Teleperformance heeft besloten om in die zaak in cassatie te gaan bij de Hoge Raad, het hoogste rechtsorgaan in Nederland.
Er staat in die zaak namelijk veel op het spel. Ook de andere 3600 werknemers die voor het callcenter werken, zouden met een beroep op de uitspraak van het gerechtshof achterstallig salaris kunnen eisen. Dat kan de werkgever miljoenen kosten.
Vakbonden
Vakbonden CNV en FNV vinden dat alle werknemers van Teleperformance recht hebben op dat geld, en helpen leden die een claim bij het bedrijf willen indienen.
In de cassatiezaak staat FNV de betreffende medewerker financieel en juridisch bij. "Dit voelt als powerplay richting de ex-werknemer. Een cassatiezaak kost al snel tienduizenden euro's. Dat kan deze ex-werknemer niet ophoesten", zei FNV-bestuurder Elly Heemskerk eerder.
Callcenter boekte megawinsten
Teleperformance Nederland wist afgelopen jaren flink te profiteren van de coronapandemie, dankzij de werkzaamheden die het bedrijf mocht uitvoeren voor de GGD. Eerder meldde RTL Z dat het bedrijf de omzet in 2020 zag verdubbelen, tot 206 miljoen euro. Daarover werd een nettowinst van 16 miljoen euro geboekt.
Uit de meest recente jaarrekening van het bedrijf blijken ook de afgelopen jaren zeer lucratief te zijn geweest. In 2021 explodeerde de omzet tot 508 miljoen euro, en de winst tot 69 miljoen euro. En hoewel de omzet vorig jaar weer inzakte naar 283 miljoen euro, stond er onderaan de streep opnieuw een gezonde winst van 26 miljoen euro.