Compenseert hogere grondstoffenkosten

Eigenaar Albert Heijn verhoogt prijzen én winstverwachting

Door RTL Z··Aangepast:
© ANPEigenaar Albert Heijn verhoogt prijzen én winstverwachting
RTL

Ahold Delhaize, het bedrijf waar onder meer Albert Heijn en Bol.com onder vallen, heeft de prijzen verhoogd. Het heeft namelijk te maken met hogere grondstoffenprijzen en het wil de winstmarge niet verder laten dalen. Vooral in Europa staat de winstmarge onder druk.

De inflatie in Nederland was in april 9,6 procent en ook de klanten van Albert Heijn, Etos en Gall & Gall ontkomen niet aan hogere prijzen aan de kassa. Ahold Delhaize, waaronder die ketens vallen, heeft namelijk net als veel andere bedrijven te maken met hogere grondstoffenprijzen.

Producenten van levensmiddelen willen immers de hogere prijzen waar zij mee te maken hebben doorberekenen aan supermarkten.

'Sneaky' trucjes in supermarkt: dezelfde prijs voor minder inhoud
Lees ook

'Sneaky' trucjes in supermarkt: dezelfde prijs voor minder inhoud

En op hun beurt kijken die weer in hoeverre zij de prijzen in de winkel moeten opschroeven om de winst niet te zien dalen. De prijzen zijn niet van alle producten verhoogd, maar per saldo betaal je wel meer aan de kassa.

Fors hogere voedselprijzen

Met hoeveel de prijzen in de afgelopen maanden zijn verhoogd wil topman Frans Muller van Ahold Delhaize niet zeggen. Hij verwijst wel naar de stijging van voedselprijzen in ons land.

Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) stegen die in februari met 4,9 procent en in maart al met 6,2 procent. Halverwege januari kondigde Muller al aan dat het bedrijf ging onderzoeken of het de prijzen zou gaan verhogen

Verdere prijsstijgingen

Ahold probeert nog wel een deel van de hogere inkoopkosten te compenseren door zelf in de kosten te snijden. En er wordt onderhandeld met fabrikanten, zodat zij de prijzen niet of maar beperkt verhogen. Maar Muller sluit een verdere prijsverhoging in de winkels niet uit als de grondstoffenprijzen nog meer stijgen.

De voedselprijzen in Nederland waren in april al 8,5 procent hoger dan een jaar eerder. "We zijn niet zomaar van de hoge inflatie af", zei econoom Frank Notten van het CBS gisteren nog.

Muller zegt wel dat geprobeerd wordt om de prijzen van de huismerken, die goedkoper zijn dan A-merken zoals Coca-Cola en Knorr, zoveel mogelijk gelijk te houden. Dat betekent dus dat de prijskaartjes van A-merken over het algemeen meer zullen stijgen.

Winst beter dan verwacht

Ondanks de hogere prijzen die Ahold moet betalen voor spullen die het in de supermarkten verkoopt, draait het concern overigens prima. Zo waren de omzet en de winst in het eerste kwartaal hoger dan verwacht.

Dat komt doordat in de VS, waar het concern zo'n 60 procent van de omzet behaalt, de winst zag stijgen. In Europa daalde de winst. Ahold splitst de winstcijfers niet uit, zodat niet duidelijk wordt hoe Albert Heijn, Etos, Gall & Gall, Bol.com en de andere activiteiten in Europa draaiden.

De omzet groeide met 3,6 procent tot 19,8 miljard euro. De winst daalde van 550 miljoen euro tot 546 miljoen euro, maar dat is wel beter dan gedacht.

Optimistischer over heel 2022

En ook voor de rest van het jaar ziet Muller het optimistisch in. Zo is de winstverwachting verhoogd. Eerder rekende het nog op een daling van de winst per aandeel tot 5 procent, maar nu denkt Ahold dat de winst per aandeel rond hetzelfde niveau zal uitkomen als vorig jaar.

Lees meer over
Ahold DelhaizeAlbert HeijnEtosSupermarktInflatie