Belastingvoordeel

Trucje voor leaserijders: bewaar je tol- en tankbonnetjes op vakantie

Door RTL Z··Aangepast:
© ANP / Hollandse Hoogte / Richard BrockenTrucje voor leaserijders: bewaar je tol- en tankbonnetjes op vakantie
RTL

Vakantievierende leaserijders doen er goed aan hun bonnetjes van het tanken en de tolpoortjes te bewaren. Ze leveren aan het einde van de buitenlandse vakantierit een lekker voordeel op. De tank- en tolkosten mogen namelijk verrekend worden met de fiscale bijtelling van de auto van de zaak.

De gewone automobilist zal met een lichte zucht van opluchting de grens passeren vanwege de lagere brandstofprijzen in de landen om ons heen. Dat geldt niet voor mensen die met de auto van de zaak richting de zon gaan. 

Brandstof iets goedkoper, maar nog wel duurder dan in vakantielanden
Lees ook

Brandstof iets goedkoper, maar nog wel duurder dan in vakantielanden

De tankpas van de zaak mag namelijk lang niet altijd ook in het buitenland gebruikt worden. En dan moet er ineens betaald worden voor brandstof en tol, net als iedereen. 

Privégebruik

Zuur voor leaserijders. Zij betalen namelijk al bijtelling om hun auto ook privé te mogen gebruiken. Dat kost netto als snel honderden euro's per maand.

Weliswaar mag de werkgever de kosten van benzine en tol in het buitenland zonder fiscale consequenties sowieso voor zijn rekening nemen, maar de meeste werkgevers voelen hier niet veel voor.

De tank- en tolkosten tijdens de vakantie zijn dan dus extra zuur. Om werknemers hiervoor te compenseren mogen zij dit verrekenen met de bijtelling, vertelt Dik van Leeuwerden van HR- en salarisdienstverlener ADP. 

Belastingvoordeel

Hij legt aan de hand van een rekenvoorbeeld uit hoe het werkt. "Stel, je hebt voor 250 euro aan kosten gemaakt tijdens je vakantie. Die declareer je bij je werkgever", gaat hij van start.

"De werkgever betaalt jou de declaratie, en houdt deze meteen weer in, maar dan als eigen bijdrage voor het privégebruik van je auto van de zaak", gaat Van Leeuwerden verder. "Dat kost de werkgever niets, behalve wat extra administratie."

De werknemer profiteert er van, want de eigen bijdrage privégebruik verlaagt de bijtelling van de auto van de zaak. Zo betaalt de werknemer dus over de 250 euro geen belasting. Stel dat hij in het tarief 49,5 procent valt, dan scheelt dat bijna 125 euro aan belasting. "Je krijgt het dus niet helemaal vergoed, maar het is toch een mogelijkheid om de kosten behoorlijk te drukken", besluit Van Leeuwerden. 

Om dit te regelen is wel medewerking van de werkgever nodig. De mogelijkheid is niet wettelijk vastgelegd, voegt hij nog toe, maar de Belastingdienst stelt wel als eis dat de regeling in de 'auto-regeling' van de werkgever is opgenomen. "Als zij er voor het eerst mee geconfronteerd worden, zullen ze wellicht wat huiverig zijn, maar het wordt steeds bekender."

Lees meer over
BelastingdienstLease-autoBelasting