Aandeelhouders blij

Ondanks inflatie schiet de winst bij Ahold omhoog

Door Michaël Niewold··Aangepast:
© ANP / Hollandse Hoogte / VRPressOndanks inflatie schiet de winst bij Ahold omhoog
RTL

Inflatie? Hoge grondstofprijzen? Bij supermarktketen Ahold Delhaize hebben ze er tot nu toe nauwelijks last van. In het afgelopen kwartaal steeg de omzet opnieuw fors. En op iedere verkochte mand boodschappen van 100 euro, boekte het bedrijf 4 euro winst.

De onderliggende operationele winst (dat is winst voor aftrek van belastingen en andere aftrekposten) van het Nederlands-Belgische supermarktconcern steeg met bijna 22 procent. In totaal verkocht het bedrijf voor een bedrag van 22,4 miljard euro aan boodschappen, bijna 21 procent meer dan in het derde kwartaal van 2021. 

Sterk in de VS

Dat was vooral te danken aan de goede prestaties van de ketens van Ahold Delhaize in de Verenigde Staten. Grofweg twee derde van de omzet van het bedrijf komt uit de VS. Omdat de dollar erg sterk staat ten opzichte van de euro, stijgt de omzet op papier verder. 

Sterke dollar is goed voor onze export, maar je vakantie in de VS wordt duurder
Lees ook

Sterke dollar is goed voor onze export, maar je vakantie in de VS wordt duurder

In Europa draaide het bedrijf iets minder goed, maar ook hier steeg de omzet alsnog fors. Het bedrijf won aan marktaandeel, naar eigen zeggen met dank aan de focus op het zo laag mogelijk houden van de prijzen voor klanten ondanks de hoge inflatie en stijgende rente. 

Prijzen zo laag mogelijk

Ahold Delhaize ziet hier een belangrijke rol voor zichzelf om te zorgen voor 'realistische beprijzing'. "Het is de taak van iedereen, door de hele toeleveringsketen, om de prijzen zo laag mogelijk te houden voor klanten", aldus topman Frans Muller. 

Om dit te bereiken blijft het bedrijf 'ijverig en proactief' in de slag met toeleveranciers, meldt Muller. Daarnaast probeert het bedrijf intern ook kosten te besparen waar dat mogelijk is. En dat levert resultaat op: de operationele marge daalde concernbreed maar nauwelijks.

Ondanks de hoge energieprijzen, waar Ahold ook last van heeft, haalde het bedrijf dik 4 procent marge op iedere euro aan artikelen die het verkocht. Dat is bijna hetzelfde als de marge die het supermarktbedrijf vorig jaar haalde. Toen begonnen de energieprijzen ook al wel te stijgen, maar nog lang niet zo hard als in de afgelopen maanden het geval was.

In Europa was de hoge inflatie wel voelbaar, wil een woordvoerder graag benadrukken. Hier daalde de onderliggende marge van 4,3 procent naar 3,4 procent. "Dat is een groot negatief verschil", aldus de woordvoerder. 

Meer winst verwacht

Het gaat zo goed met het bedrijf, dat Ahold de verwachting voor dit jaar naar boven bijstelt. De winst per aandeel komt dit jaar niet uit op een percentage van één cijfer, maar op een laag dubbelcijferig percentage.

Aandeelhouders kunnen zich in de handen wrijven. Ahold gaat volgend jaar voor 1 miljard euro aan eigen aandelen inkopen. Door dit te doen, gaat de koers van het aandeel omhoog. Als een bedrijf eigen aandelen inkoopt, zijn er minder aandelen in omloop waarover winst verdeeld hoeft te worden. Dit jaar loopt er al een aandeleninkoopprogramma van 1 miljard euro. 

In het afgelopen jaar waren aandeelhouders van Ahold beter af dan beleggers die hun geld hadden gestoken in de AEX-index of in Europese retailbedrijven, blijkt uit onderstaande grafiek.

© RTL Z
Lees meer over
Ahold DelhaizeSupermarkt