Schiphol mag krimpen, zolang we maar wel kunnen blijven vliegen

De helft van de Nederlandse bevolking vindt dat de luchtvaart zou moeten krimpen ten opzichte van voor de coronacrisis. Vooral vanaf Schiphol zouden er minder vluchten mogen vertrekken. Tegelijkertijd willen mensen volgend jaar zelf vaker met het vliegtuig op reis. Vanuit Duitsland of België vliegen is daarbij een serieuze optie, vooral als dat geld scheelt.
Er zijn nog maar weinig Nederlanders te vinden die vinden dat de luchtvaart zou moeten groeien ten opzichte van het niveau voor de coronacrisis. Dat blijkt uit een representatieve steekproef onder 1.750 Nederlanders door onderzoeksbureau Motivaction in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het onderzoek wordt ieder jaar gedaan.
In 2019 lag het maximum aantal vluchten van en naar Schiphol op 500.000. Tijdens corona werd dit niet gehaald, in het afgelopen jaar werd er weer meer gevlogen.
Hersteld van corona
Het herstel blijkt ook uit onderzoek. In de periode september 2021 tot en met augustus van dit jaar pakte een derde minstens één keer het vliegtuig voor een privéreis. In dezelfde periode een jaar eerder - toen corona nog heerste - was dit 15 procent.
In 2022 werd - ondanks het herstel - overigens nog steeds minder gevlogen dan voor corona.
Naar familie of op vakantie
Niet alleen werd in het afgelopen jaar weer meer gevlogen, volgend jaar zal dit waarschijnlijk ook het geval zijn. Bijna 30 procent wil waarschijnlijk met het vliegtuig weg voor vakantie of om familie te bezoeken. Dat was in het vorige onderzoek nog geen kwart van de ondervraagden, zie onderstaande infographic.

Bij de groep die wil vliegen zijn twee factoren van groot belang: de prijs en zo min mogelijk gedoe. Vier op de tien Nederlanders vindt het prima om van een ander vliegveld dan Schiphol te vliegen, wat mogelijk te maken heeft met de problemen op de luchthaven dit jaar.
Het grootste vliegveld van Nederland lijkt sowieso uit de gratie ten opzichte van andere vliegvelden, zowel in als buiten de landsgrenzen. Als er gekozen mag worden waar vandaan minder gevlogen mag worden, krijgt Schiphol de meeste stemmen. Voorstanders van groei - voor zover die er zijn - zien dit het liefst gebeuren vanaf regionale luchthavens.
De grens over
De helft van de groep die wil vliegen vindt het overigens prima om naar buurlanden België of Duitsland uit te wijken als dat geld scheelt. Tickets duurder maken om vliegen te ontmoedigen lijkt weinig uit te maken: een kwart van de ondervraagden vindt het verhogen van de vliegtaks een (zeer) slecht idee.

Nog minder weerstand is er tegen het ontmoedigen van vliegen over korte afstanden, zoals naar Londen of Parijs. Dat zou kunnen door tickets naar deze bestemmingen duurder te maken. Drie op de vijf Nederlanders vinden dit een (zeer) goed idee.