Voetbal

Meer sponsors, meer supporters: waarom de winst van Ajax goud waard is

Door Gert-Jan Verstegen··Aangepast:
© GettyMeer sponsors, meer supporters: waarom de winst van Ajax goud waard is
RTL

Met wereldvoetbal de wereldkampioen van de mat spelen. Dat is wat Ajax dinsdagavond deed. Voor het oog van de rest van de wereld. En dat is geld waard, legt sportmarketeer Ruud van der Knaap uit.

Het was misschien wel de beste vrije trap van Lasse Schöne ooit. Vlijmscherp in de kruising. En dat zagen miljoenen mensen. Niet alleen voetbalfans, ook scouts van over de hele wereld keken mee.

Spaanse scouts hebben meegeschreven

Is de Deen door die ene goal opeens miljoenen meer waard geworden? "Ja, maar het is lastig om te zeggen hoeveel", legt Van der Knaap uit. Hij is manager voetbal bij sportmarketingbureau Triple Double.

Het is ook een beetje wat de gek ervoor geeft. Scouts doen veel met data en statistieken van spelers, maar emotie speelt ook mee bij de aankoop van een speler. "Heel veel mensen zien dit en denken: shit, we zoeken nog een speler die een aardige vrije trap geeft."

Reken maar dat alle Spaanse clubs meekeken. "Die scouts hebben hun notitieboekje vol gekladderd."

Ajax bij de Europese top

Maar ook in harde cijfers heeft Ajax gisteren goede zaken gedaan. De statistieken van dinsdag lopen harder op dan normaal, omdat er tegen Real Madrid werd gespeeld. Van der Knaap: "Op het moment dat spelers tegen een van de beste clubs van Europa zo’n prestatie leveren, dan vergroot dat hun waarde."

Dat Ajax in één klap meer waard is geworden, is te zien in de EuroClubIndex. Een ranking die niet gebaseerd is op emotie, maar op betrouwbare data. Het bekende onderzoeksbureau Nielsen zit achter deze index.

Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.

Indirecte waarde

Ajax denderde gisteren de top twintig binnen van grootste clubs ter wereld.  Nog nooit eerder pakte een club zo veel punten op één avond. Real Madrid moest juist een plek inleveren.

En dat Ajax opeens bij de grote jongens hoort is goud waard, aldus Van der Knaap. "Meer mensen willen bij Ajax voetballen. Meer sponsors willen bij Ajax horen. Meer mensen willen fan zijn van Ajax." Het is niet voor niets dat Ajax onlangs in New York een kantoor heeft geopend.

De indirecte waarde van al die aandacht is veel meer dan de extra inkomsten die de kwartfinale van de Champions League opleveren. Al zullen de boekhouders van Ajax daar ook blij mee zijn, want zo vaak komt het niet voor dat ze van de een op de andere dag 10,5 miljoen euro bijschrijven. En de teller was al ruim de 64 miljoen voorbij.

Sponsor wil Champions League

Toch moet Ajax niet te vroeg juichen. De club is nog niet verzekerd dat het volgend seizoen weer Champions League speelt. En dat is een belangrijke eis voor grote internationale sponsoren, voordat ze zich verbinden aan de Amsterdammers.

"Maar Ajax is een aantrekkelijke club voor buitenlandse sponsors." Nu nog is Ziggo de shirtsponsor, maar dat merk is niet in gebruik in het buitenland. "Ziggo is onderdeel van Liberty Global. En zij hebben met Vodafone een internationaal merk."

Het zou dan ook niet heel gek zijn als Vodafone ooit op de shirts komt bij Europese wedstrijden, denkt Van der Knaap.

Record op de beurs

Ajax, nog altijd een beursgenoteerd bedrijf, heeft vandaag qua beurswaarde een record verbroken. Het aandeel piekte vanmiddag op 17 euro. Op dat moment was Ajax ruim 311,5 miljoen euro waard.

Lees meer over
AFC AjaxVoetbalChampions League