KPN wil af van merknamen XS4All en Telfort: 'Geen gekke stap'
KPN neemt langzaam afscheid van de merken XS4All, Telfort en Yes Telecom. De komende jaren worden de diensten van deze merken allemaal samengevoegd en mogelijk gaan deze namen dan ook verdwijnen.
KPN zal dan optreden als één partij, dus zowel voor goedkope telefoonabonnementen als premiumdiensten, stelt het in een persbericht. Een woordvoerder van het bedrijf wil niet bevestigen dat de merken definitief verdwijnen. "We kijken nog naar het hoe en wat."
Wel kunnen klanten van XS4All straks in KPN-winkels terecht, wat nu nog niet kan. Klanten die producten van Telfort en KPN combineren krijgen bijvoorbeeld vanaf april extra voordelen. KPN wil de plannen niet nader specificeren. Of winkels van Telfort opgaan in KPN-winkels, kan de woordvoerder ook nog niet zeggen.
Besparing en versimpeling
Tim Poulus, analist bij Telecompaper, zegt dat een samenvoeging van deze merken geen gekke stap is. "Door op te ruimen kan KPN efficiënter worden. Het past ook bij het streven van het merk naar eenvoud."
In november vorig jaar liet KPN weten de komende jaren 350 miljoen euro te willen besparen en de organisatie simpeler te willen inrichten. Volgens Poulus wil ceo Maximo Ibarra, die vorig jaar aantrad, daarnaast meer aansturen op groei van de winst en minder op omzet.
'Niet meer concurreren aan onderkant'
"Ik denk dat deze versimpeling, alles onder één merk brengen, een kostenbesparing is", zegt Poulus. Het zou volgens hem kunnen dat de nieuwe topman ook niet meer wil concurreren aan de onderkant van de markt. "Er is al een terugloop in klanten gaande bij Telfort en prijzen in de markt trekken naar elkaar toe."
Poulus zou het ook niet gek vinden om de naam XS4All te laten verdwijnen, ook al is het een goede naam die voor kwaliteit is gaan staan. "Ook KPN is een sterk merk. XS4All had altijd een status aparte binnen KPN maar als dat serviceniveau voor het hele bedrijf gaat gelden, haalt dat je hele merk omhoog."
KPN nam eerder al afscheid van de naam Hi, dat mikte op een jongere doelgroep maar niet onderscheidend genoeg bleek.