Check je telefoonrekening: voor je het weet betaal je voor een of ander spelletje
Opletten voor mensen die zelden op hun telefoonrekening kijken. Voor je het weet betaal je namelijk maandenlang onnodig voor een abonnement op een gamewebsite. Veel mensen zijn hier slachtoffer van, blijkt uit onderzoek van RTL Nieuws. De kosten: meestal zo'n 5 euro per week.
De verhalen staan overal op internetfora en sociale media: mensen die zeggen weken of soms zelfs maanden te betalen voor een of andere game via hun telefoonabonnement. Vaak zijn het mensen die nauwelijks hun telefoonfacturen checken. En dan kan het bedrag flink oplopen.
Op Twitter zegt een klant van T-Mobile: "Ik ben er zojuist achtergekomen dat Gameplaneet in totaal 60 euro via mijn telefoonrekeningen heeft ingehouden. Ik heb echter nooit van deze diensten gebruikgemaakt en ben nergens akkoord gegaan met algemene voorwaarden."
'Bizar'
Een andere klant, die onbewust 70 euro had betaald voor zo'n dienst, zegt: "Bizar dat het zo makkelijk kan. Zo lek als een mandje lijkt het." Ook op internetfora van telefoonproviders wordt steen en been geklaagd. "Mij is ook hetzelfde overkomen, kom ik net achter. Na een maand of vier. Wat een asociale praktijken, dat dit nog kan tegenwoordig."
Wil jij ook weten of jij betaalt voor zo'n dienst?
Check eerst je factuur. Staat daar iets als 'Diensten mobiel internet' of code FTMSC op? Dan betaal je voor een dienst. Ook sms-diensten van derde partijen staan op de factuur.
Zo kom je er vanaf:
Als je de dienst wilt stopzetten, of überhaupt wilt weten om wat voor dienst het gaat, moet je naar payinfo.nl. Deze website is een initiatief van alle partijen die betrokken zijn bij het aanbieden van sms- en mobiele internetdiensten in Nederland.
Als je je geld wilt terugvragen, dan moet je naar je provider of naar het bedrijf dat de dienst aan jou heeft verkocht.
Wat is hier aan de hand?
Er zijn nog veel meer verhalen van mensen die opeens betalen voor een spelletjeswebsite. Wat is hier aan de hand? Dat is erg moeilijk na te gaan. Wie zo'n dienst heeft lopen, heeft mogelijk in het verleden met zijn mobiele telefoon - onbewust - op een link geklikt. Het bedrijf heeft dan direct je telefoonnummer en koppelt daar een abonnement aan.
Maar mag dat zomaar? Ja en nee. Wat goed is om te weten: providers staan toe dat externe partijen geld incasseren via je abonnement, zoals hier dus gebeurt. Het gaat om zowel sms- als mobiele internetdiensten van derde partijen. Hier zijn wel regels voor.
'We voorzien in een klantbehoefte'
Het kan ook handig zijn, legt een woordvoerder van T-Mobile uit. "Wij voorzien zo in een klantbehoefte. We zorgen ervoor dat diensten eenvoudig te gebruiken zijn, zodat je bijvoorbeeld makkelijk kunt stemmen bij een tv-programma als The Voice, of dat je kunt doneren aan een goed doel. Het is dan fijn dat je niet overal een afzonderlijke factuur van krijgt."
Maar er zijn ook een hoop mensen die het juist ónhandig vinden, blijkt wel uit de klachten op sociale media.
Gedragscode
Telefoonmaatschappijen hebben een gedragscode voor diensten van externe bedrijven. Daarin staat dat aanmelding door middel van 'stilzwijgend instemmen' niet is toegestaan. Voordat een abonnementsdienst start, moet de klant nog bevestigen. Dat kan via een sms'je of via het klikken in een 'bevestigingsscherm'.
Het vreemde is: op sociale media zeggen veel klanten dat ze nooit zo'n bevestigingsscherm hebben gezien of een sms'je hebben verzonden. Ze komen er pas maanden later achter – als ze de factuur bekijken.
Misbruik
Bij T-Mobile zijn ze zich bewust van de klachten. Ze hebben er zelfs een aparte pagina voor. "Helaas zijn er partijen die er misbruik van maken", erkent de woordvoerder. Het bedrijf kan je helpen om je geld terug te krijgen. "Wanneer klanten bij ons melding doen van onterecht in rekening gebrachte kosten, nemen we dit zeer serieus en onderzoeken we de betreffende melding."
Niet alle providers doen dit. KPN heeft ook een aparte pagina over (ongevraagde) (sms-)diensten, maar een woordvoerder zegt slechts een 'tussenpersoon' zijn. "Het is dus niet aan KPN om deze kosten te vergoeden, omdat wij de kosten afdragen aan derden." Een woordvoerder voegt er wel aan toe dat er bij het bedrijf weinig klachten binnenkomen.
Bij Vodafone komen wel veel klachten binnen. "Helaas is dat ook dit jaar weer het geval. Ontzettend vervelend voor onze klanten. Daarom roepen wij onze klanten ook op melding te maken en wanneer zij dit doen, handelen wij het met hen af. Vodafone compenseert in bijna alle gevallen de kosten van de klant en sluit, bij aanhoudende klachten, de dienst af van het netwerk."
'Wees alert'
T-Mobile adviseert klanten om alert te zijn op situaties waarbij zij door derde partijen 'worden verleid in te gaan op bepaalde diensten en spellen waardoor zijn vervolgens ongemerkt kosten maken'. "Wij adviseren onze klanten ook regelmatig hun facturen te controleren."
Wat wordt er gedaan tegen bedrijfjes die je ogenschijnlijk op slinkse wijze een abonnement aansmeren? De Stichting Gedragscodes Mobiele Diensten heeft een 'Commissie Handhaving'. Die kan dit soort bedrijven waarschuwen, een boete opleggen of bepalen dat de schade aan de eindgebruikers moet worden vergoed.
Consumenten kunnen alleen niet zélf naar deze commissie stappen met een klacht, ze moeten zich melden bij hun eigen provider. Zolang zij niet ingrijpen om deze praktijken tegen te houden, blijft het advies: check je telefoonrekening, want voor je het weet betaal je weken- of zelfs maandenlang voor één of ander spelletje.
Is dit jou ook overkomen? Stuur dan je verhaal naar michiel.de.vries@rtl.nl.
De klachten gaan over deze diensten
Over één bedrijf staan op internet opvallend veel klachten: Mobster United en Mobster Limited. Op de website klacht.nl staan tientallen verhalen over het bedrijf. Mobiele websites die daaraan gelieerd zijn, zijn onder andere:
- gameplaneet (zie ook deze klachten op Twitter)
- retro-games (zie ook deze klachten op Twitter)
- gamecraze (zie ook deze klachten op Twitter)
- ringfy (zie ook deze klachten op klacht.nl)
- mob-24-7 (zie ook deze klachten op klacht.nl)
- ... en vele andere, zoals: android24-7, 2game, mob-247, mobcontente, videoplaisir, playwin, playboxx en gamesandvideos.net.
Op de contactpagina van deze spelletjeswebsites staat een adres in Cyprus. Mensen die hun geld terug willen, kunnen een mail sturen naar customercare@contentformobile.ltd.cy.
Wie op Twitter zoekt op 'payinfo' ziet ook een hele hoop klachten. Ook zijn veel klachten te lezen over:
- army9 (zie het forum van Vodafone en Twitter)
- amazenow (zie het forum van Vodafone en Twitter)
- powerland (zie Twitter en Radar)
- healthland (zie Twitter)
- gamecraze (zie het forum van Vodafone en Twitter)
- gamebar (zie Twitter)
- videofun (zie het forum van Vodafone en Twitter)
- totalgamingsite (zie Twitter)
- izeplay (zie het forum van T-Mobile en Twitter)
- bestVIPgames - Inter Inventory Company (zie klacht.nl en Twitter)
- health academy (zie Twitter)
- phone medic (zie Twitter)
- VPlaynow (zie Twitter)
- smsgc (betaalde sms'jes, zie Twitter en klacht.nl)
- movingo, echovox (betaalde sms'jes), xiomnia