Economie

Bedrijven en organisaties klaar voor een harde brexit die er niet komt

Door Pepijn Nagtzaam··Aangepast:
Bedrijven en organisaties klaar voor een harde brexit die er niet komt
RTL

Uit angst voor een harde brexit werden in Nederland honderden mensen aangenomen. Nu de Britten over drie dagen tegen alle verwachtingen in mét een deal de EU verlaten lijken deze dure voorbereidingen overbodig. Maar de organisaties die de maatregelen namen vinden van niet. 

Vrijdag verlaten de Britten officieel de EU en omdat er een deal is gesloten gebeurt dit vrij pijnloos. Hierna breekt meteen een overgangsperiode aan die tot het einde van het jaar duurt.

En dat betekent dat al die bedrijven en organisaties die zich hebben voorbereid op een hectische brexit nu opeens een lange periode van rust hebben. 

'1000 extra douaniers niet overbodig' 

Maar dat betekent niet dat de 928 extra douaniers die werden aangenomen om de werkdruk van een harde brexit aan te kunnen het komende jaar op een houtje bijten. Door de vrees voor een harde brexit groeide de organisatie van 4600 naar meer dan 5500 mensen.

"We komen vanuit een tekort en minimale bezetting, dus we kunnen ze goed gebruiken. De douane kent ook een flinke uitstroom", zegt Roul Velleman, woordvoerder bij de Douane.

Toekomst nog steeds onzeker

"En vergis je niet: 11 maanden zijn zo voorbij", zegt Velleman. En dan hebben ze de nieuwe douaniers sowieso nodig. Want op welke manier de handel gaat verlopen met de Britten is onzeker.

Daar wordt in de komende tijd over onderhandeld. Verschillende EU-leiders hebben al gewaarschuwd dat een jaar te kort is voor het sluiten van een volledige handelsdeal met het VK. Als er niet op tijd een akkoord rond komt, kan een no deal-scenario nog steeds optreden, maar dan eind 2020. 

De douane gaat in de voorbereiding nog steeds uit van een scenario waarbij er geen overeenkomst komt het het VK. "Dus daar blijven we op voorbereid. Ze gaan eruit, dat is zeker. Dus het is geen verloren moeite om zoveel extra mensen te trainen."

Zo werd het blauwharige brexitmonster bedacht
Lees ook

Zo werd het blauwharige brexitmonster bedacht

143 extra dierenartsen

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA), belast met de controle van voedsel, planten en dieren, heeft 143 extra dierenartsen aangenomen in voorbereiding op een brexit zonder deal.

Dierenartsen moeten controles uitvoeren op voedselproducten, planten en levende dieren die het land binnenkomen. Het eerste deel van de artsen die zijn aangenomen vanwege de dreiging van een chaotische brexit is al aan de slag.

Dierenartsen uit Zuid- en Oost-Europa

Ook de NVWA had een tekort. Dus de nieuwe dierenartsen komen goed van pas. Ze worden nu deels ingezet voor grenscontroles, maar ook voor de andere taken van de NVWA zoals bijvoorbeeld de controles in slachthuizen.

De tweede en derde groep van de dierenartsen rondt binnenkort hun opleiding af. Het was geen sinecure om ze te vinden. Er werd onder meer in Oost- en Zuid-Europa geworven omdat er in Nederland onvoldoende dierenartsen te vinden zijn. Zij krijgen naast een opleiding ook nog een taalcursus.

Havenbedrijf investeerde 1,5 miljoen

Om het vrachtverkeer van en naar het Verenigd Koninkrijk zo soepel mogelijk te laten verlopen bij een harde brexit nam ook het Havenbedrijf Rotterdam maatregelen.

Er werd een parkeerplaats afgehuurd voor vrachtwagens die door gebrekkig papierwerk weggestuurd zouden worden van de veerpont. En er werd flink geoefend.

In totaal werd er 1,5 tot 2 miljoen euro geïnvesteerd in brexitvoorbereiding. Een groot deel daarvan ging naar het 'brexitproof' maken van Portbase, een informatiesysteem waarmee informatiestromen voor Nederlandse havens aan elkaar gekoppeld worden. 

Door het systeem kunnen vrachtwagens voor ze de boot op rijden al hun papierwerk indienen. Dat zorgt voor een betere doorstroming. 

Plannen van de plank

"Het klinkt als een hoop geld, maar daardoor kan de goederenstroom wel goed doorlopen", stelt woordvoerder Leon Willems van het Havenbedrijf. "Je vermijdt een hoop kosten, dus de investeringen zijn niet voor niets geweest."

Het Havenbedrijf gebruikte Portbase al voor de handel met andere landen, maar het moest aangepast worden voor kustvaart en ferryverkeer naar Engeland. Uiteindelijk wordt Engeland een derde land, ongeacht de uitkomst van de onderhandelingen. 

Ook alle gemaakte plannen ziet Willems als goede oefening voor als de handelsrelatie toch niet zo goed wordt als de EU en het VK nu willen.

"We weten natuurlijk nog niet wat het wordt, maar in de loop van het jaar zal dat duidelijker worden. Wij kunnen de plannen die we hadden gewoon weer uit de kast halen als dat nodig is", zegt Willems.

Lees meer over
NVWADouaneHavenbedrijf RotterdamBrexit