Autobouwer VDL Nedcar schrapt 750 banen na besluit BMW
De Limburgse autobouwer VDL Nedcar gaat volgend jaar 750 banen schrappen. Dat is een direct gevolg van een besluit van BMW om volgend jaar al aanzienlijk minder wagens te bestellen.
Dat bevestigt een woordvoerder van VDL na berichtgeving van 1Limburg. Bij de fabriek in Born worden auto's gemaakt in opdracht van BMW, maar het Duitse bedrijf liet in oktober weten volgend jaar minder auto's te willen bestellen.
750 banen verloren
Dat betekent dat er voor 750 mensen geen plek meer is. Voor de 150 vaste medewerkers die op zoek moeten naar een andere baan, wordt eerst gezocht naar een andere plek binnen het VDL-concern, vertelt de woordvoerder. Ook wordt er gewerkt aan een vrijwillige vertrekregeling.
De overige 600 medewerkers die hun baan bij VDL Nedcar verliezen, zijn uitzendkrachten. Voor hen wordt geen aparte regeling gemaakt. "Zij gaan terug naar het uitzendbureau."
Voor het personeel van de fabriek is het de tweede keer in korte tijd dat zij een klap te verwerken krijgen. Eerder kondigde BMW al aan na 2023 helemaal geen auto's meer te gaan bestellen bij Nedcar.
Kwetsbaar met maar één opdrachtgever
Daarmee staat het voortbestaan van de fabriek - en alle 4600 banen - op het spel, want tot nu toe is BMW de enige klant. "De salesmachine draait op volle kracht om andere opdrachtgevers aan ons te binden. Daar waren we al mee bezig. We weten als sinds de heropening in 2014 dat het kwetsbaar is om maar één opdrachtgever te hebben", aldus de woordvoerder.
Nieuwe klant vinden
Volgens hem is er veel interesse van autobouwers, en wordt er met meerdere partijen gesproken. "Maar concreet is het nog niet."
De hoop is dat het bedrijf nu er duidelijkheid is over de productiecapaciteit makkelijker een nieuwe partner aan zich kan binden. Hoe wrang ook, die duidelijkheid bestaat eruit dat de fabriek potentiële klanten kan laten weten dat vanaf 2023 álle productiecapaciteit gebruikt kan worden.
Woelige tijden
Nog los van het besluit van BMW zijn het voor Nedcar bijzonder woelige tijden. In het voorjaar kwam de fabriek nog helemaal stil te liggen, omdat door de coronacrisis onderdelen uit China niet konden worden geleverd. Diezelfde crisis zorgt er ook voor dat wereldwijd de vraag naar auto's afneemt.
Bovendien zorgen nieuwe uitstootnormen, handelsconflicten en de overgang naar elektrisch rijden ervoor dat de markt behoorlijk op zijn kop staat.