Bedrijven

Bedrijven zetten zich schrap voor drukke feestdagenperiode, extra mensen ingezet

Door Pepijn Nagtzaam··Aangepast:
© ANPBedrijven zetten zich schrap voor drukke feestdagenperiode, extra mensen ingezet
RTL

De komende weken gaan webwinkels, pakketbezorgers en distributiecentra aan de slag met tientallen miljoenen bestelde pakketjes. De verwachting is dat er wederom veel meer wordt besteld dan andere jaren. Om de topdrukte - die eerder start en langer doorloopt - bij te kunnen houden, worden duizenden extra mensen ingezet.

Heb je het idee dat de pakjesgekte en kortingsacties steeds eerder starten? Dat is ook zo, vertellen deskundigen uit de retail aan RTL Z. Waar een paar jaar geleden het uit China overgewaaide koopevenement Singles Day op één dag was, worden de acties nu al over een week uitgesmeerd, zoals Bol.com doet. 

En Black Friday was van oorsprong de dag na Thanksgiving, waarbij met forse kortingen het Amerikaanse kerstinkopenseizoen werd ingeleid. Het is inmiddels een evenement van ruim een week waarin korting op korting volgt en mensen worden aangespoord zoveel mogelijk te kopen. Vanaf nu wordt het kortom alleen maar drukker, met een absolute piek eind november. 

Volle agenda

Branchevereniging Thuiswinkel.org riep klanten al op om op tijd te bestellen. Als alle pakketjes op het laatste moment worden besteld, vrezen de bedrijven niet aan de vraag te kunnen voldoen. Dat is ook niet vreemd, want de webwinkels hebben een volle agenda.

  • Singles Day: 11 november (bij sommige webshops een week) 
  • Intocht Sinterklaas: 16 november
  • Black Friday: 29 november (in de praktijk een week) 
  • Cyber Monday: 2 december (vaak een verlengde van Black Friday-deals)
  • Sinterklaas: 5 december
  • Kerstmis: 25 & 26 december

Als iedereen alle cadeaus en feestdageninkopen op hetzelfde moment doet, kunnen webwinkels het onmogelijk aan. "Als een complete stad tegelijk naar het winkelcentrum gaat, past het gewoon niet", zegt Sander Bolmer, director supply chain management bij Wehkamp.

"Je moet rekenen: wat heb ik aan capaciteit, wat kan ik maximaal aan. Black Friday is inmiddels een week vol acties, Sinterklaas komt daar meteen achteraan."

Langer werken

Wehkamp zag de afgelopen jaren meer pieken in bestellingen, waarbij de pieken ook hoger uitsloegen. "Op de plekken waar het gaat knellen, de grote steden, zetten we samen met DHL meer mensen in. Daarnaast communiceren we heel duidelijk naar klanten wat ze kunnen verwachten aan levertijd."

Wehkamp heeft iets meer dan 900 mensen werken in de distributiecentra. "We werken wat langer en voegen werkdagen toe, maar we nemen niet veel meer mensen aan voor deze twee maanden."

Volgens Wehkamp is het niet nodig om meer mensen in te zetten. Het orderpicken, zoals het verzamelen van de bestellingen heet, wordt geautomatiseerd gedaan. "Wij hebben dus geen mensen die kilometers door magazijnen moeten lopen." 

Kijk terug: Zo groeide bol.com van webwinkel naar online platform
Lees ook

Kijk terug: Zo groeide bol.com van webwinkel naar online platform

Drie tot vier keer zoveel medewerkers

Dat geldt wel voor Bol.com, zegt woordvoerder Roos Franssen. Voor het verwerken van pakketjes werkt Bol.com samen met Ingram Micro in de distributiecentra in Waalwijk.

"Nu zijn er zo'n 800 tot 1000 mensen per dag aan het werk, verdeeld over shifts en locaties. Tijdens de drukste periode zullen het drie tot vier keer zoveel zijn", zegt Franssen.

Dat is nodig om alle bestellingen in de vrachtwagens te krijgen. "Bol.com groeit gemiddeld met zo'n 30 procent per jaar in bestellingen", zegt Franssen. Dat verwacht het bedrijf ook voor de komende feestperiode.

Vorig jaar verwerkte Bol.com in november en december meer dan 20 miljoen pakketjes. Als de groei doorzet, verstuurt de webwinkel dus 26 miljoen pakketjes in de komende weken.

Sinterklaasdrukte bij distributiecentrum PostNL.© ANP
Sinterklaasdrukte bij distributiecentrum PostNL.

Drukste moment oefenen

Coolblue heeft geoefend met het inpakken van pakketjes, zegt woordvoerder Ottelien van Pelt. "Vorige week hebben we ons magazijn een uur lang stilgelegd om het drukste moment na te bootsen", zegt ze. Per seconde werden er twee pakketjes verwerkt. 

Het bedrijf zet in totaal ongeveer 300 extra mensen in tijdens deze periode. In de winkels worden volgens Van Pelt meer dan 100 extra mensen ingezet, ook omdat er net een nieuwe zaak is geopend.

In het magazijn zijn 200 extra mensen actief. Op de drukste dagen komen er 100 Coolblue-medewerkers van het hoofdkantoor in Nederland en België meewerken in het magazijn. 

© ANP

1000 bezorgers erbij

Om alle pakketten bij mensen thuis te krijgen heeft PostNL drie extra sorteercentra geopend. Daarnaast werken er in de feestdagenperiode 5000 bezorgers per dag in plaats van de gebruikelijke 4000 bezorgers. "We starten een uur eerder, we gaan een langer door", zegt PostNL-woordvoerder Dagna Hoogkamer.

Hoeveel pakketten er precies door de handen van PostNL-bezorgers gaan wil Hoogkamer nog niet zeggen. "Vorig jaar waren het er 50 miljoen in deze twee maanden, we weten zeker dat we daar flink overheen zullen gaan. Gemiddeld verwerken we - op normale dagen - 800.000 pakketten per dag dit jaar. Tijdens de feestdagen is dat ruim het dubbele."

Ondertussen neemt het aantal distributiecentra hard toe. In de afgelopen twee decennia is het aantal ruim verdubbeld, deze zomer kwam het uit op een totale oppervlakte van 30 miljoen vierkante meter. Experts denken dat daar nog 6 tot 9 miljoen vierkante meter bijkomt in de komende drie jaar.

Moeite met genoeg mensen vinden

Al die centra moeten worden bemenst en webwinkelbedrijven hebben moeite met het vinden van voldoende mensen. Vooral in november en december is er veel vraag naar oproepkrachten, zegt het UWV in een rapport over webwinkel.

Er is vooral een tekort aan heftruckchauffeurs, laders, lossers en sjouwers, zegt het UWV. Ook expeditiemedewerkers, die goederen klaarmaken voor verzending, en magazijnchefs zijn lastig te vinden.

'Als je maar iets kan vastpakken' 

"Ze krijgen de mensen niet aangesleept in deze maanden", zegt freelance journalist Jeroen van Bergeijk. Hij werkte vorig jaar tot aan Sinterklaasavond vijf weken undercover in een distributiecentrum van Bol.com en publiceerde daar onlangs een boek over.

"Iedereen kan zoveel werken als je wil. In aanloop naar de feestdagen worden heel veel arbeidsmigranten aangenomen. Die kunnen in korte tijd relatief veel verdienen."

Rampzalige taferelen

Van Bergeijk werkte vijf weken in een distributiecentrum om zelf te ervaren hoe de arbeidsomstandigheden zijn. "Rampzalige taferelen zoals beschreven bij Amazon heb ik niet aangetroffen", zegt hij. "Maar je moet hard werken. Het is flink aanpoten. Ik kan me leukere werkomgevingen voorstellen."

Wie bijvoorbeeld voor twee maanden naar Nederland komt, kan goed werk vinden. "Die zijn blij. Je weet nooit wanneer je wordt ingeroosterd, maar het gaat 24/7 door en je kan flink overwerken. Dan verdien je ook meer. Het is enorm druk in die centra en met de feestdagen is iedereen die iets kan vastpakken welkom."

Lees meer over
CoolblueWehkampBol.comPostNLRandstadUWVSinterklaasKerstmisBlack FridayPostZ link in bio