'Over paar jaar mogelijk alle regionale supermarkten overgenomen'
DEEN supermarkt zal niet het laatste familiebedrijf in de branche zijn dat wordt overgenomen. Alle regionale spelers hebben een te klein marktaandeel, zeggen experts. "Het is eten of gegeten worden."
Hoogvliet, Vomar, Jan Linders, Nettorama, Boni, Poiesz, het is de vraag of je die namen over een aantal jaren nog terugziet in de Nederlandse winkelstraten.
"Alle formules met een marktaandeel van minder dan 2 tot 3 procent moeten heel hard groeien. Veel regionale spelers zitten daar onder, dus ze moeten of autonoom groter worden, of overnemen. Anders moeten ze accepteren dat ze de wedstrijd niet gaan winnen", zegt retaildeskundige Rupert Parker Brady.
Dinsdag werd bekend dat de supermarkten van het Noord-Hollandse DEEN worden overgenomen door Albert Heijn, Vomar en Dekamarkt. DEEN zou flink moeten investeren in de logistiek en e-commerce en de familie Deen vond die investeringen te hoog, zodat werd besloten te verkopen.
'Regionale spelers lopen achter'
"De regionale supermarkten lopen achter", zegt supermarktdeskundige Erik Hemmes. Veel ketens zijn volgens hem maar 'beperkt' bezig met e-commerce, nieuwe magazijnen en klantcontact via bijvoorbeeld apps.
"Dat gaat een risico vormen, als je niet de kennis en het kapitaal hebt."
'De stap van de familie Deen kan andere families op de gedachte brengen ook te verkopen'
"De kans bestaat dat over een aantal jaren alle regionale supermarktketens in Nederland zijn overgenomen", denkt Hemmes. Of ze moeten hun eigen positie versterken, zoals Vomar nu doet. "Maar je hebt wel een bepaalde omvang nodig om dat te redden", zegt hij.
Vomar had voor de overname van DEEN-winkels een marktaandeel van een kleine 2 procent.
Hemmes denkt dat een keten als Plus (geen familiebedrijf) het wel redt, alhoewel het marktaandeel van circa 6,7 procent volgens hem eigenlijk naar de 8 procent moet.
Dirk en Deka
Detailresult, waarin de families Van den Broek en Kat hun supermarkten Dirk en Dekamarkt hebben ondergebracht, heeft wel voldoende slagkracht om het op eigen houtje te redden, denkt Parker Brady. "De twee families die aandeelhouder zijn willen er ook in investeren."
Detailresult had vorig jaar volgens onderzoeksbureau Nielsen een marktaandeel van 5,3 procent. Parker Brady acht het mogelijk dat op termijn een derde familie zich bij hen zal aansluiten. De organisatie zegt zelf ook naar de aansluiting van andere familiebedrijven te streven.
Nu werken regionale supermarktketens bij de inkoop al samen via inkooporganisatie Superunie. Detailresult investeert ook nog in onder meer een gezamenlijke slagerij en bezorging, aldus Parker Brady.
'Lage rente maakt overnemen makkelijker'
Het kan volgens hem langer duren voordat familiebedrijven besluiten te verkopen. Ze hebben immers veel winkels in eigen handen, zodat ze in feite geen huur hoeven te betalen en 'dat geeft ze een lange adem'.
Niettemin noemt hij de stap van de familie Deen 'spannend'. "Het kan andere families op de gedachte brengen dat ook te doen." Het scheelt dat de rente nu laag is, zodat overnames makkelijker zijn te financieren met een lening, voegt Hemmes daar aan toe.
Klap voor Jumbo
Dat DEEN wordt opgedeeld betekent ook dat er voor Jumbo een overnamekandidaat wegvalt, zegt Hemmes. Jumbo is nog niet zo sterk in Noord-Holland en DEEN had dus een mooie versterking kunnen zijn. Anderzijds is de gegroeide Vomar op een later moment mogelijk een prooi, denkt hij.
Albert Heijn zou wederom een concurrent kunnen zijn in het overnamespel, als andere regionale supermarkten te koop komen. Topman Frans Muller van Ahold Delhaize zegt ook in Nederland te kijken naar verdere overnames.
Hij zegt daarbij wel dat het gezien het marktaandeel van Albert Heijn lastiger wordt om meer formules in te lijven. Kartelwaakhond Autoriteit Consument & Markt bekijkt immers of een partij daarbij niet te machtig wordt.
Door de overname van DEEN-winkels neemt het landelijke marktaandeel van Albert Heijn toe van 35 procent naar 36 procent.
Appie wint 1 procent marktaandeel
In Veghel zien ze de ontwikkelingen vermoedelijk met lede ogen aan. Jumbo ziet grote concurrent Albert Heijn de positie in Noord-Holland verstevigen. Afgelopen jaar was Jumbo juist wat ingelopen op Appie.
Volgens Nielsen groeide het marktaandeel van de Brabanders in 2020 van 21 procent naar 21,5 procent.