'Niet alleen maar blauwe en geel'

Klanten Dirk zoeken mee naar goede locaties: al 1000 reacties

Door Paul le Clercq··Aangepast:
© ANP HH / Peter HilzKlanten Dirk zoeken mee naar goede locaties: al 1000 reacties
RTL

Gratis boodschappen kun je er niet mee verdienen, wel dat je straks misschien bij jou in de buurt bij discounter Dirk kunt inslaan. Want de supermarktketen vraagt klanten om mee te helpen zoeken naar nieuwe locaties voor winkels. Hoe bijzonder is dat?

Je bladert, op papier of online, de folder van Dirk door, en na de aanbiedingen van verschillende soorten kaas en vóór de aanbiedingen van smoothies en biologische zuivel stuit je op iets heel anders. Je supermarkt zegt namelijk op zoek te zijn naar winkelruimte en roept jouw hulp in.

Dirk zoekt ruwweg in het gebied tussen Purmerend, Haarlem, Amersfoort en Breda, dat is ongeveer het gebied waar het nu ook actief is, naar geschikte locaties voor nieuwe vestigingen. Voor consumenten die willen helpen heeft Dirk keurig de andere belangrijke locatiecriteria opgesomd.

Hoe melkventer Dirk van den Broek een miljoenenimperium opbouwde
Lees ook

Hoe melkventer Dirk van den Broek een miljoenenimperium opbouwde

'Kijken waar fans zitten'

"Het is voor het eerst dat we dit zo doen", zegt Marcel Huizing, algemeen directeur van Dirk. Het is volgens hem 'best uitdagend' om goede lokaties te vinden. Bijkomend voordeel is dat Dirk nu door consumenten in te schakelen 'meteen te weten komt in welke gebieden veel van onze fans zitten', geeft Huizing toe.

Het past ook een beetje in deze tijd om een soort community te bouwen om klanten te helpen zoeken, voegt Dirk Mulder, die zich bij ING Bank onder meer richt op detailhandel, hieraan toe.

© Dirk / Detailresult

'Meer rood, niet alleen blauw en geel'

"Er mag wel wat meer rood op straat zijn, en niet alleen maar blauw en geel", vindt Huizing, verwijzend naar de huiskleuren van aan de ene kant Dirk en aan de andere kant Albert Heijn en Jumbo.

Appie en Jumbo hebben een marktaandeel van respectievelijk zo'n 36 procent en 21,5 procent, en daarmee zijn ze samen goed voor ruim de helft van de supermarktomzet in Nederland.

Dirk had in 2020 een marktaandeel van 3,6 procent in Nederland. Vastgoedpartijen komen ook naar ons toe, maar nog eerder naar Albert Heijn en Jumbo, zegt Huizing.

Eén persoon of een heel team?

Volgens Huizing is er nu bij Dirk, naast hemzelf, maar één andere persoon bezig met het zoeken naar nieuwe locaties. Op Linkedin staat overigens wel dat de supermarktketen op zoek is naar een vastgoed acquisiteur, die ervoor moet zorgen dat Dirk in de grote steden kan groeien.

"Eén persoon die zich bezighoudt met het zoeken naar nieuwe locaties is wel erg weinig", vindt supermarktdeskundige Erik Hemmes. "Maar vergeet niet dat de familie ook een vastgoedbedrijf heeft waar nieuwe vastgoedprojecten worden ontwikkeld."

In de advertentie op Linkedin staat inderdaad ook dat 'het vastgoedteam' van Dirk nauw samen werkt met Brookland, het vastgoedontwikkel- en beleggingsbedrijf van de familie Van den Broek.

Ruim 950 reacties

Van de meer dan 950 reacties die Huizing inmiddels heeft gehad, komt het grootste deel van consumenten, en bijna 70 procent komt uit het gebied waar naar nieuwe vestigingen wordt gezocht.

Huizing wil niet zeggen hoeveel winkels hij verwacht te kunnen openen naar aanleiding van de hulp van consumenten. "Maar gezien het aantal tips denk ik zeker wel dat we daardoor een aantal vestigingen kunnen openen."

Marcel Huizing, algemeen directeur van Dirk van den Broek supermarkten.© ANP / Hollandse hoogte / Peter Hilz
Marcel Huizing, algemeen directeur van Dirk van den Broek supermarkten.

Dirk heeft nu 126 winkels, maar 'we willen heel hard groeien'. Huizing zegt wel in zijn hoofd te hebben hoeveel vestigingen hij per jaar minimaal wil openen, maar dat aantal wil hij niet noemen. "Meer dan tien per jaar zou wel een heel mooi resultaat zijn."

Wil om te groeien

In 2012 opende Dirk de 100e winkel, dat betekent dat het aantal in negen jaar tijd met 26 procent is gegroeid. Dat is veel, maar een toename van het aantal winkels met meer dan tien per jaar is aanzienlijk ambitieuzer. 

Zo nadrukkelijk consumenten te vragen mee te helpen zoeken is ook een vorm van communicatie naar concurrenten toe dat Dirk wil groeien, denkt Hemmes.

Elke winkel extra die je hebt, betekent dat je vaste kosten per winkel dalen. Als je ook nog voldoende ruimte hebt in je distributiecentrum, dan is dat goedkoop groeien, aldus Hemmes.

Omvang nodig

Je hebt ook een bepaalde omvang nodig om investeringen in onder meer IT te kunnen doen, voegt Mulder hieraan toe. Eerder dit jaar besloot de familie achter Deen supermarkten de handdoek in de ring te gooien en de winkels te verkopen.

Lees meer over
Erik HemmesDirk MulderDirk (supermarkt)SupermarktDetailhandelRetail