Coolblue stelt beursgang uit, onvoldoende belangstelling van investeerders
Coolblue stelt de geplande beursgang opnieuw uit. Het bedrijf wijt dit aan de huidige onzekerheid op de financiële markten. De situatie zorgt er volgens topman Pieter Zwart voor dat investeerders terughoudend zijn ten aanzien van beursgangen in de webwinkelbranche. Analisten spreken van gezichtsverlies.
Coolblue wilde deze maand een beursgang maken in Amsterdam. Daarbij zouden nieuwe aandelen worden uitgegeven om verdere groei te financieren. Ook bestaande aandeelhouders zouden stukken verkopen. Met de verwachte opbrengst van 150 miljoen wil het bedrijf verdere groei financieren, maakte Coolblue eerder bekend.
Zo heeft de webwinkel naar eigen zeggen geld nodig om zijn magazijn verder te kunnen robotiseren en voor de opening van nieuwe winkels en distributiecentra. Ook heeft Coolblue grote plannen in Duitsland.
'Wij waren er klaar voor'
Directeur Pieter Zwart stelt in een video voor het personeel dat het bedrijf wel klaar was voor de beursgang. "De afgelopen maanden is door heel veel mensen ontzettend hard gewerkt aan alle voorbereidingen, en wij waren er klaar voor. En daar wil ik iedereen heel hard voor bedanken", zegt hij. Hij benadrukt dat hij nog altijd het volste vertrouwen heeft in de koers van het bedrijf.
'Te hoge waardering'
Zakenbankiers en analisten verschilden van mening over de waarde van het webwinkelbedrijf, de schattingen lopen uiteen van 3 miljard tot 6 miljard euro. Pas wanneer de handel daadwerkelijk van start zou gaan, wordt de prijs bepaald.
Uitgaande van een waardering van 4 miljard is dat 'wel stevig aan de prijs', zei beursanalist Corné van Zeijl in een reactie aan RTL Z begin oktober al. "Dan zit je ongeveer op honderd keer de verwachte winst voor het komend jaar. Doorgaans wordt gerekend met twintig keer de winst."
Beleggers zijn waarschijnlijk afgehaakt vanwege de te hoge prijs, zegt Van Zeijl nu. "Je moet zo'n prijs kunnen verdedigen, dat is niet gelukt. Verder zullen sommige investeerders vraagtekens hebben bij de plannen voor Duitsland. Daar is Amazon al heel groot."
'Gezichtsverlies'
De analist spreekt over gezichtsverlies. Hij heeft twijfels bij de uitleg van het bedrijf dat beleggers terughoudend zouden zijn met investeringen in de webwinkelbranche.
"De eerste geplande beursgang ging ook al niet door om rare redenen. Het bedrijf weet het toen onder meer aan onstuimige markten, maar de AEX-koers stond toen ze het uitstel bekendmaakten exact op hetzelfde niveau als bij de aankondiging van de beursgang."
De notering had eigenlijk deze zomer al moeten plaatsvinden, maar de webwinkel stelde deze volgens het FD in april uit omdat het extra tijd nodig had. Ook het aanstaande zwangerschapsverlof van cfo Smit zorgde destijds voor vertraging.
Te weinig personeel
Ook beursanalist Durk Veenstra vond dat een 'rare reden'. "Er is gewoon niet genoeg interesse. Coolblue heeft eerder verzwegen dat ze te weinig personeel hadden. De lonen moeten omhoog en dat drukt de winst. Daardoor haken beleggers waarschijnlijk af. Zorg eerst maar dat je de boel op orde hebt, zodat je kunt groeien, zegt de markt nu."
Eerder meldde het FD al dat Coolblue tegen problemen aanliep in de aanloop naar het beursdebuut. Uit niet-publieke rapporten van bankanalisten zou naar voren zijn gekomen dat het bedrijf kampte met een tekort aan bezorgers en personeel in zijn distributiecentrum in Tilburg.
'Cashen'
Coolblue stelde het geld nodig te hebben voor uitbreiding. Van Zeijl en Veenstra zijn daar sceptisch over. "150 miljoen euro is niet veel, dat geld kun je ook elders halen. Je doet het groot of je doet het niet", aldus Van Zeijl.
Hij vermoedt dat de huidige aandeelhouders wilden cashen met de verkoop. De onderneming is voor 49 procent in handen van investeerder HAL. Topman en medeoprichter Zwart bezit zelf ongeveer 50 procent van de aandelen. Ook financieel directeur Daphne Smit heeft stukken in bezit. "Bovendien willen bedrijven qua imago vaak beursgenoteerd zijn", verklaart Van Zeijl.
'Kulargument'
Coolblue wijt de mislukte beursgang aan de huidige onzekerheid op de financiële markten. Jos Versteeg van vermogensbeheerder InsingerGilissen noemt het een 'kulargument'. "Coolblue wilde gewoon te hoog gewaardeerd worden. Op 3,5 miljard, terwijl de meeste analisten rond de 2 miljard zaten. Voor de prijs van Coolblue was gewoon geen belangstelling."
Als Coolblue alsnog naar de beurs wil, zal ze voor een lagere prijs moeten gaan, aldus de analist. Bovendien, als je naar de beurs gaat denk je op lange termijn, zegt Versteeg. "Dan kondig je de beursgang niet op 1 oktober aan om twee weken later als de koers wat lager staat, dat het niet doorgaat. Dat heeft niets te maken met beleggen, vind ik."
Bij beleggers was scepsis over de toekomst van het bedrijf. "Word eerst in Duitsland actief, bewijs je daar en ga dan naar de beurs", dachten veel beleggers.
'Amateuristisch'
Versteeg begrijpt niet dat de beursgang voor de tweede keer is afgeblazen. "Als je een beursgang aankondigt, heb je eerst een paar goede gesprekken gehad met een paar grote beleggers en dan voel je wel aan je water hoe het gaat lopen. Dat is duidelijk niet goed gegaan, dat vind ik nogal amateuristisch."
Veenstra: "Het is altijd de schuld van anderen. Nu is het de schuld van de financiële marktomstandigheden, wat natuurlijk een heel vaag begrip is. Ik denk dat het bedrijf gewoon de eigen hut niet op orde heeft."
De in 1999 opgerichte onderneming boekte in 2020 een omzet van 2 miljard euro tegen bijna 1,5 miljard euro een jaar eerder. Daarbij werd een bedrijfsresultaat behaald van 114 miljoen euro.
En aandeelhouder HAL is een miljardenbedrijf dat dit jaar al 5,5 miljard euro cashte met de verkoop van GrandVision, het bedrijf achter Pearle en Eye Wish. Geld voor de uitbreiding van Coolblue is er volgens analisten dus ook zonder het geld van de beursgang.