Etiquette

De 5 spelregels van... klagen

·Aangepast:
© iStockDe 5 spelregels van... klagen
RTL

Het wemelt van de ongeschreven regels in het leven. Wetmatigheden die niemand je vertelt, maar waar iedereen een mening over lijkt te hebben. In deze rubriek nemen we iedere week een situatie of gelegenheid onder de loep: hoe heurt het daar eigenlijk? Dit zijn de vijf spelregels van klagen.

De situatie

Je hebt de vierkante meters van je huis nog nooit zo optimaal benut als in deze tijd. Elke hoek heb je al tien keer van dichtbij gezien en je huisgenoten heb je inmiddels vaak genoeg gesproken. En dan ook nog een weekend zonder invulling. Je zou voor minder in een klaagzang zakken. Wat zijn de mores eigenlijk, als het gaat om je ongenoegen uiten? Het Blauwe Boekje van Roel Wolbrink biedt soelaas.

De spelregels

1. Eerst slikken

Of je ‘m nu uit of krijgt: een klacht is een moodkiller van jewelste. Handig dus om eerst de frustratie weg te slikken en je zinnen te verzetten. Want is dat getyp van je vrouw écht irritant? Of zit je eigen hoofd gewoon vol? En vragen je kinderen echt zoveel aandacht of heb je zelf stiekem te weinig tijd voor ze? "Schreeuw niet wanneer je wilt klagen, maar zeg rustig wat je dwars zit. Wordt nooit persoonlijk en breng je kritiek rustig. En slik eerst een paar keer voordat je je mond opentrekt. Helpt dat niet, slik dan een paar valiumtabletten."

De 5 spelregels van... videobellen
Lees ook

De 5 spelregels van... videobellen

2. Zonder hakken

"Klagende mensen zijn eigenlijk een zegen", weet Wolbrink. "Ze geven met hun uiting en gedrag aan dat het probleem hen raakt en dat ze betrokken zijn." Dus gooi vooral de positieve kant van je snauw erachteraan, wanneer je net voor de derde keer tegen je man hebt geroepen of hij ALSJEBLIEFT ergens anders kan gaan bellen vanmiddag. Het komt heus uit een goed hart. Ben je zelf de sjaak, zet dan niet meteen de hakken in het zand, of erger: een weerwoord. Neen, luister liever, want ja, het komt uit een goed hart.

3. Waar gaat het eigenlijk over?

Van chronisch klagen krijgt iedereen een slecht humeur. Wil je echt iets aan de kaak stellen, kom dan met een onderbouwing en een oplossing. Dat klinkt heel zakelijk, en ja, dat is het ook. Bespreek de impact, de verandering en de verbetering alsof het een bedrijfskundig proces is en de hele jankangel van een persoonlijke aanval is er meteen uit. Dus leg gerust uit aan je verkering dat het je zorgen baart dat hij maar online boeken en kleding blijft bestellen. Spreek liever een vast bedrag af voor online shoppen, dan weet je zeker dat je ook de boodschappen aan het eind van de maand nog kunt betalen.

4. Niet op de kinderboerderij

Coronaquarantaine of niet: de kinderboerderij kun je buiten beschouwing laten in een klaagpartij. Geen oude koeien en geen dooie mussen. Houdt het keurig bij dit moment en laat eerdere ergernissen keurig voor wat ze zijn. Benoem wat je nu - en in de toekomst - graag anders wil. En hoe je dat voor je ziet. Dat is genoeg.

5. Humor is a lifesaver

Een lach maakt alles mooier. Dus ook kritiek. Of een klaagcanon. Overdrijf een tikkie, zet een lach op je gezicht en vraag dan aan je lover of ze lekker boven gaat zitten als je óók moet bellen. En voeg er lachend aan toe dat ze dan meteen de was kan ophangen, nu ze er toch is. Het risico dat je dan een slipper naar je hoofd krijgt, hangt natuurlijk in de lucht. Mag je daarna een heerlijke goedmaakactie bedenken. 

Lees meer over
EtiquetteRuzieGezinThuiswerken