De opvoedkwestie: mijn kleuter maakt moeilijk vrienden
Het zit Jacintha niet lekker dat haar vierjarige zoon maar weinig vriendjes heeft en vaak alleen speelt. Ze vraagt zich af wat ze kan doen om hem te helpen.
Haar Jacob is een vrolijk, grappig jongetje dat zichzelf prima kan vermaken. Toch maakt Jacintha zich zorgen over hem, zeker sinds hij vorig schooljaar op de kleuterschool is begonnen. "Ik dacht dat Jacob moeite had met wennen aan de basisschool, maar dat hij vanzelf meer contacten zou krijgen. Maar hij maakt nog steeds moeilijk vrienden. Jacob stapt niet snel op andere kinderen af en heeft eigenlijk zelden een speelafspraak, terwijl andere klasgenootjes continu bij elkaar over de vloer komen. Heel vaak als ik hem bij de buitenschoolse opvang ophaal, zie ik hem in zijn eentje spelen. Dat vind ik zo zielig. Hoe kan ik hem helpen?"
'Er zijn nu eenmaal kinderen die graag alleen spelen'
Het is de vraag wie hier nu eigenlijk een probleem mee heeft: de moeder of het kind, zegt Annelies Bobeldijk van WOW! Opvoedcoaching: "Negen van de tien keer willen wij als ouders dat ons kind sociale contacten maakt en niet buiten de boot valt, omdat wij de waarde van vrienden kennen. Maar er zijn nu eenmaal kinderen die het heerlijk vinden om alleen te spelen."
Dat Jacintha's kleuter zich goed in z'n uppie kan vermaken is helemaal niet raar of zielig, zegt Bobeldijk: "Kinderen van 4 spelen samen omdat ze toevallig hetzelfde doen. En ze lopen ook ineens weg als het spel naar hun idee klaar is, om iets anders te gaan doen – vaak in hun eentje inderdaad. Pas vanaf een jaar of 6 gaan kinderen elkaar bewust opzoeken, en dit contact is dan gericht op een gemene deler: ze houden bijvoorbeeld allebei van Lego. Pas vanaf 8 jaar zoeken kinderen elkaar op omdat ze elkaar echt aardig vinden."
'Loop mee en vraag samen of je kind mee mag doen'
Alleen spelen past dus prima in de normale ontwikkeling van een kind. Hou hierbij wel de houding van je kind in de gaten, zegt Bobeldijk: "Als hij met een schuin oog naar andere kinderen kijkt die wel samen spelen, maar er niet op af durft te stappen, dan kun je hem stimuleren. Bijvoorbeeld door er samen naartoe te lopen om te vragen of hij mee mag doen. Maak je je echt zorgen om je kind, overleg dan eens met bijvoorbeeld de BSO. Jij ziet je kind daar maar vijf minuten bij het ophalen, de leidsters zien 'm daar veel langer en kunnen beter inschatten of het alleen spelen zijn eigen keuze is of niet."