'Inspectie kritisch op NS: weinig zicht op gevaarlijke situaties'

De NS heeft onvoldoende zicht op gevaarlijke situaties. Het systeem waarmee het spoorbedrijf reparaties van treinen en defecte onderdelen bijhoudt is namelijk een rommeltje. Volgens de inspectie 'ontbreekt tracking en tracing vrijwel volledig', waardoor de NS niet weet in welke treinen nieuwe of gerepareerde onderdelen zitten.
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) schrijft dit in een vertrouwelijke brief aan de NS-top die in handen is van NRC.
Onduidelijke administratie
De inspectie ging op onderzoek uit nadat een klokkenluider de misstanden al in 2019 aan de kaak stelde. Tussen september 2020 en december 2021 sprak de inspectie met tien NS-managers en deskundigen. De conclusie? Het systeem waar reparaties in worden bijgehouden moet 'urgent' worden verbeterd.
De ILT noemt de administratie 'onduidelijk' en spreekt van 'mogelijk onbeheerste processen'.
Stoptrein of intercity?
Doordat de NS slecht onderhoud pleegt vallen er onnodig veel treinen uit, waardoor er vertragingen ontstaan, stelde de klokkenluider. De inspectie deed hier geen onderzoek aan, maar richtte zich alleen op het interne NS-veiligheidssysteem.
De gebrekkige administratie droeg er volgens NRC aan bij dat in 2020 een trein ontspoorde bij de Binckhorst in Den Haag. De NS had deze trein als stoptrein gebruikt terwijl deze stond geregistreerd als intercity. Door het vele remmen raakten deze versleten, waardoor de trein door de remmen schoot.
Toerist klem tussen deur
Iets vergelijkbaar gebeurde vorige zomer, toen een toerist met zijn arm en tas klem kwam te zitten tussen de deuren van een intercity tussen Amsterdam CS en Amsterdam Sloterdijk. Volgens de NS was er sprake van een menselijke fout van de conducteur, maar NRC schrijft dat ook een technisch probleem met de beveiliging van de treindeuren voor het bijna-ongeluk zorgde.
In een reactie zegt de NS dat 'het aantal technische storingen in onze treinen is de afgelopen jaren niet veranderd'. De momenteel overvolle treinen zijn dan ook het gevolg van personeelstekorten en niet van onderhoudsproblemen, stelt het spoorbedrijf. Met de andere kritiek van de inspectie is de NS het maar 'gedeeltelijk eens', laat een woordvoerder aan de krant weten.