Geklaag alom over treinen: 'NS zakt door ondergrens'
Onbegrip onder treinreizigers. De NS heeft onlangs uit voorzorg treinen uit de dienstregeling gehaald. Dat moet ervoor zorgen dat minder treinen plotseling uitvallen. Maar juist dát gebeurt de laatste tijd wel erg vaak. "We krijgen al een aantal dagen signalen dat het één grote puinhoop is."
Het klonk eigenlijk best logisch: door het tekort aan personeel besloot de NS deze zomer de dienstregeling structureel aan te passen. Zo wilde de spoorwegmaatschappij voorkomen dat reizigers voor 'vervelende verrassingen' zouden komen te staan. Want liever minder treinen en de zekerheid dat die rijden, dan om de haverklap onverwacht uitvallende treinen.
'Dan moeten ze wel rijden'
Ook Rikus Spithorst van de reizigersorganisatie VoorBeterOV vond het 'op zich een goed verhaal' om minder treinen in te zetten. "Maar dan moeten de treinen die gepland staan, wel rijden."
Spithorst constateert dat reizigers nu alsnog voor vervelende verrassingen komen te staan. "De NS heeft de dienstregeling uitgekleed met als belofte dat reizigers erop kunnen rekenen dat de overgebleven treinen wel rijden. Dat lijkt nu niet te kloppen. We zien steeds meer klachten voorbij komen, dat is al een aantal dagen zo."
Hebben de reizigers reden tot klagen? Als we de cijfers erbij pakken, zien we inderdaad dat steeds meer treinen uitvallen. Eind vorig jaar viel gemiddeld tussen de 2 à 3 procent van de treinen uit. In de afgelopen twee maanden ging het respectievelijk om 11 en 8 procent.
'Eén grote puinhoop'
"Wij kunnen dit bevestigen", zegt ook Freek Bos van reizigersorganisatie Rover. Ze krijgen signalen dat het 'één grote puinhoop is'. "Het is heel gek dat we een gigantische groei in klachten hebben en dat we op 80 procent van het aantal reizigers in 2019 zitten."
De NS verwijst naar het gebrek aan personeel. "We zijn continu bezig om de dienstregeling aan te passen in verband met personeelstekort. Dat is heel vervelend." Vanaf december laat de NS daarom 10 procent minder treinen reiden dan in 2019, het laatste jaar voor corona.
In de aanloop naar 2023 laat de NS nu al 'stapsgewijs' minder treinen rijden. Er gaan bijvoorbeeld minder intercity's tussen de steden Haarlem en Alkmaar. Ook naar Utrecht Centraal vanuit Den Haag en Rotterdam rijden minder intercity's. Daarnaast worden minder sprinters ingezet.
Gepland minder treinen
- op werkdagen rijdt NS vier intercity’s per uur, waar dat nu zes is
- de avonddienstregeling start om 20.00 uur in plaats van 22.00 uur
- in het weekend en in de avonduren rijdt NS elk half uur intercity’s en sprinters waar dat nu elk kwartier is
Je zou denken dat dit leidt tot een betrouwbaardere dienstregeling, maar daar lijkt het dus nu niet op.
Vandaag hetzelfde verhaal. Zo werd de helft van de treinen tussen Hilversum en Utrecht vandaag opeens geschrapt, meldt Rover. "We krijgen ook veel klachten tussen Zwolle en Amersfoort. In Zwolle moest iedereen eruit vanochtend: de conducteur vond het te druk."
Kortere treinen
Dat is ook een ergernis onder veel reizigers: dat de treinen die wél rijden, een stuk korter zijn en propvol zitten. Vanochtend bijvoorbeeld, tussen Utrecht en Den Haag. "Jullie rijden in de spits met 1 treinstel! We staan met zeker 20 mensen op een balkon. En diverse mensen kunnen niet mee. Waarom?!" twitterde een boze reiziger naar de NS.
De belangrijkste aanpassingen per 11 december
- In de spits van vrijdag rijdt NS net zoals de rest van de dag op een aantal trajecten elk half uur intercity’s waar dat nu elk kwartier is
- Op het traject Arnhem-Utrecht-Schiphol-Rotterdam blijft NS 4 treinen per uur rijden (net zoals per 5 september)
- Op het traject Eindhoven-Amsterdam rijdt NS weer maandag tot en met donderdag elke tien minuten een trein (in plaats van elk kwartier)
- Op het traject HSL-Breda-Rotterdam rijdt NS 3 treinen per uur, in plaats van 5 treinen per uur
- In de daluren, ’s avonds en in het weekend rijdt NS elk half uur intercity’s en sprinters waar dat nu elk kwartier is
- De avonddienstregeling start om 20.00 uur, in plaats van 22.00 uur
Ook de korte treinen worden veroorzaakt door het personeelstekort, is het verweer van de NS. Het bedrijf heeft als regel dat er per zoveel meter trein een conducteur moet zitten omdat dit veiliger zou zijn. Een trein zomaar langer maken kan dus niet.
Langere treinen
Volgens Rover zijn juist de korte treinen gevaarlijk. "Wij zeggen: maak die treinen langer, je maakt het juist onveilig als mensen in te volle treinen zitten. Het moet echt anders. Zoals het nu gaat kan het echt niet. Je zakt echt door de ondergrens."