Helmplicht per 2023

Snorfietser mag ook met onveilige helm de weg op, waarschuwen artsen

Door RTL Nieuws··Aangepast:
© ANPSnorfietser mag ook met onveilige helm de weg op, waarschuwen artsen
RTL

Wie op een snorfiets rijdt, als bestuurder of als passagier, moet vanaf 1 januari verplicht een helm dragen. Doe je dat niet, dan kun je een boete krijgen van 100 euro. Artsen hebben hiervoor gestreden, maar zijn met de nieuwe regel niet allemaal honderd procent tevreden. De reden: ook zogeheten speedpedelec-helmen zijn toegestaan. En die zijn volgens hen niet veilig.

Schijnveiligheid, noemen artsen de speedpedelec-helm. Die biedt nog altijd niet de maximale bescherming tegen het oplopen van hersenletsel bij een val of ongeluk, stellen zij.

Ze benadrukken hoe groot de consequenties van hersenletsel kunnen zijn. Je kunt blijvend veranderen van IQ of persoonlijkheid. 

Eind 2018 schreven artsen een opinieartikel in NRC en een brandbrief aan de Tweede Kamer. De oproep: voer een helmplicht in voor snorscooters - ook snorfietsers genoemd - en voorkom zo hersenletsel. Er volgde een Kamerdebat en de Kamer stemde met ruime meerderheid voor.

Artsen hekelen aanpassing helmplicht snorscooters: 'Vier jaar geduurd, en dan krijg je dit'
Lees ook

Artsen hekelen aanpassing helmplicht snorscooters: 'Vier jaar geduurd, en dan krijg je dit'

Vier jaar later is het zover: vanaf de eerste dag van het nieuwe jaar moet iedereen in Nederland op een snorfiets een helm op. Wie dat niet doet en een surveillerende agent tegenkomt, kan vanaf 1 januari op de bon geslingerd worden. Er is geen gedoogperiode.

Deze opties zijn er: 

  • De integraalhelm: een helm zoals motorrijders dragen, met vizier. Zo'n helm beschermt je hoofd, gezicht en oren. 
  • De jethelm: dit type helm heeft geen kinstuk en biedt dus minder bescherming. De oren zijn over het algemeen wel beschermd en ook zijn ze meestal voorzien van een vizier.
  • En tot slot de speedpedelec-helm: helm waarbij je gezicht en oren vrij zijn. 

De ANWB geeft uitgebreide informatie over welke helmen er op de markt zijn en of ze zich ook daadwerkelijk goed lenen voor gebruik door snorfietsers.

Per jaar vallen tussen de 30 en 40 verkeersslachtoffers onder snor- en bromfietsers, schrijft Veilig Verkeer Nederland. Snorfietsen zijn te herkennen aan een blauw kentekenplaatje. Ze mogen maximaal 25 kilometer per uur rijden, ook op het fietspad.

Minder ongelukken met letsel

Alleen in Amsterdam en bepaalde delen van Utrecht moeten ze op de rijbaan. In Amsterdam geldt al een helmplicht. Volgens de ANWB heeft dat gunstig uitgepakt em is het aantal ongelukken waarbij snorfietsers letsel opliepen daardoor gedaald. 

Onder meer met campagneposters langs de weg is aandacht gevraagd voor de helmplicht die op Nieuwjaarsdag dus in heel Nederland ingaat. 

Lees meer over
ANWBPolitie in NederlandSnorfietsVerkeersboete