Auto's in Europa worden elk jaar halve centimeter breder
De liefde van automobilisten voor SUV's heeft ervoor gezorgd dat auto's in Europa sinds 2001 elke twee jaar gemiddeld een centimeter breder zijn geworden. De onderzoekers pleiten voor een Europees maximum, omdat de auto's buitenproportioneel veel ruimte zouden innemen.
De Britse krant The Guardian schrijft over een onderzoek naar het Europese wagenpark dat werd uitgevoerd door Transport & Environment, een koepelorganisatie voor Europese ngo's die zich inzetten voor duurzame mobiliteit.
"De trend wordt voortgedreven door de verkoop van steeds grotere SUV's", zegt James Nix, een analist bij de Europese organisatie en schrijver van het rapport.
'Passen niet meer in parkeervakken'
Nix zegt dat 'de helft van de nieuwe auto's' te breed is om in de parkeervakken van veel Europese steden te passen. Veel grote SUV's zijn rond de twee meter breed. Als die parkeren in een vak van 2,40 meter, wordt het voor automobilisten lastig om nog uit te stappen.
In de eerste helft van 2023 is de gemiddelde breedte van auto's tot boven de 180 centimeter gegroeid. Sinds 2001 is de gemiddelde auto op de Europese weg elk jaar een halve centimeter breder geworden.
Dit levert volgens de onderzoekers meer gevaar op voor andere weggebruikers, met name voor voetgangers en fietsers. "Grote auto's zijn vaker betrokken bij dodelijke ongelukken. Ze zijn zwaarder en hebben vaak een hoge voorkant, waardoor slachtoffers eronder terechtkomen, en niet langer omver worden gereden."
Europees maximum
Grote auto's stoten daarnaast meer broeikasgassen uit, schrijven de analisten. Zij zijn daarnaast van mening dat veel steden niet berekend zijn op steeds bredere auto's. Die nemen buitenproportioneel veel ruimte in op straat, en brengen tegelijk andere weggebruikers in het gedrang, bijvoorbeeld door minder ruimte te laten om te passeren.
De schrijvers doen een beroep op het Europees Parlement om Europese regelgeving in te stellen voor een maximale breedte. Voor bussen en vrachtwagens heeft de EU wel een maximum gesteld, maar voor personenauto's niet.
Het argument van de verkeersveiligheid wordt ondersteund door onderzoek van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid. Analyse van verkeersongelukken in België tussen 2017 en 2021 heeft aangetoond dat de hoogte van neus van auto's veel uitmaakt bij ongelukken. Een toename van 10 centimeter zorgde voor een 30 procent hoger risico op een dodelijk ongeval als de auto een fietser of voetganger aanrijdt.
Parijs neemt maatregelen
Onderzoeker Nix, die zelf in Brussel woont, zegt zijn hart vast te houden als zijn twee kinderen zich met hun fiets in het verkeer begeven. "Ik wil ze aanmoedigen om te fietsen, maar ik ben geïntimideerd door die grote voertuigen in de stad."
De Franse hoofdstad Parijs probeert het probleem aan te pakken. Volgende maand kunnen inwoners in een referendum hun stem uitbrengen over de vraag of grotere auto's meer moeten betalen om te parkeren. De stad Lyon heeft zo'n zelfde maatregel in voorbereiding.