School in Zeist stopt met school-app Magister vanwege prestatiedruk: ‘Symptoom van bemoeizucht’
Het Jordan Lyceum in Zeist sluit de school-app Magister tijdelijk af voor ouders. Vanaf vandaag kunnen zij bijna drie maanden lang de cijfers van hun kinderen niet meer online zien, om de prestatiedruk voor leerlingen te verlagen. "Scholen denken soms dat ouders alles willen weten, maar dat is lang niet altijd zo."
Magister is een digitaal schooladministratiesysteem dat voornamelijk wordt gebruikt in het voortgezet onderwijs. De software bestaat al langer, maar in de loop der jaren zijn er steeds meer functies bijgekomen, zoals het meekijken met absentie en cijfers. Dat laatste kunnen de ouders van leerlingen op het Jordan Lyceum vanaf vandaag voorlopig niet meer.
Docent economie Stijn Uittenbogaard van het Jordan Lyceum bedacht de tijdelijke Magister-beperking nadat uit zijn onderzoek bleek dat leerlingen prestatiedruk voelen vanwege de app. Hij kwam erachter dat kinderen van wie de ouders wél meekijken naar de cijfers meer druk ervaren dan hun klasgenoten van wie de ouders dat niet doen.
Meer regie aan kinderen geven
Want hoewel ouders het waarschijnlijk goed bedoelen, voelen veel kinderen zich alsof ze onder een vergrootglas liggen. "Ouders zien het vaak als interesse tonen, maar voor leerlingen voelt het meer als over de schouder meekijken", legt Uittenbogaard uit. Hij stelt voor dat ouders in gesprek gaan met hun kind of samen naar de resultaten kijken, in plaats van stiekem te controleren. "Je mag kinderen best meer regie geven."
Ook ontwikkelingspsycholoog Steven Pont ziet positieve kanten aan de tijdelijke beperking van Magister. "Ik vind de app een symptoom van bemoeizucht." Hij benadrukt dat Magister vaak als controlemiddel wordt ingezet, wat tot weerstand kan leiden. "Als je je voortdurend bekeken voelt zonder reden, werkt dat verzet in de hand. Pubers willen graag grenzen oprekken."
'Georganiseerde achterdocht'
Volgens de ontwikkelingspsycholoog is de manier waarop Magister normaal gesproken wordt ingezet een soort 'georganiseerde achterdocht', waar pubers heel gevoelig voor zijn. "Vrijheid waar het kan en controle waar het moet, dat is de juiste balans. Want als je als ouder er met kerst pas achter komt dat een kind alleen maar drieën heeft, dan is het te laat. Maar het moet af en toe fout kunnen gaan."
Irem (16) uit de zesde klas van het VWO vertelt:
"Er zitten zowel voordelen als nadelen aan Magister. Het is fijn dat je cijfers snel te zien zijn, maar het zorgt er ook voor dat je de hele dag op de app zit te kijken. Ik vind zelf dat Magister geen druk geeft, want die druk komt van je eigen prestatie en niet van de app zelf. Dat mijn ouders kunnen meekijken, vind ik niet zo erg, maar dat ligt denk ik aan hoe streng je ouders zijn met school."
Uittenbogaard laat weten dat bijna alle ouders positief reageren op het plan. "95 procent van de ouders reageert heel positief. Ze krijgen tussendoor al tussenrapportages over hoe het gaat op school. We vergaderen uitvoerig op school. Dus het is echt niet zo dat er nu geen zicht meer is op leerlingen."
Veel ouders willen niet alles weten
Lobke Vlaming, directeur van Ouders & Onderwijs, ontvangt veel vragen van ouders over Magister. "Ze willen weten of het wel goed is dat alles zo openbaar is en ze de cijfers vaak sneller kunnen zien dan hun kinderen het kunnen vertellen." Ze benadrukt dat veel ouders helemaal niet zoveel toegang willen tot de leerprestaties van hun kind. "Scholen denken soms dat ouders alles willen weten, maar dat is lang niet altijd zo."
Vlaming vindt het plan van het Jordan Lyceum daarom een goede stap. "Het is moeilijk om de verleiding te weerstaan om even snel de app te openen uit verveling, maar we moeten het kinderen ook gunnen om af en toe iets voor zichzelf te houden. Als het écht niet goed gaat, kan de school altijd contact opnemen. De digitale weg is niet de enige manier."
Hoewel veel ouders positief reageren op het besluit van het Jordan Lyceum, zijn er ook vragen. "Ouders krijgen nog steeds tussentijdse rapportages, dus het zicht op de prestaties van leerlingen verdwijnt niet helemaal," stelt Uittenbogaard gerust. En zelfs in deze nieuwe opzet blijft er ruimte voor overleg. "Het gaat niet om ouders een lesje te leren, maar om te kijken wat het doet met de prestatiedruk."