BKR-registratie te streng, vindt AP: 'Je moet met schone lei kunnen beginnen'
Het BKR heeft de financiële gegevens van tien miljoen Nederlanders, volgens de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Van een aanvraag voor een creditcard tot een te laat betaalde online bestelling: het BKR noteert het en bewaart die gegevens vijf jaar lang. Dat moet anders, vindt de autoriteit.
Het demissionaire kabinet wil een wetswijziging doorvoeren, waardoor de financiële gegevens bij het BKR in plaats van vijf jaar nog 'slechts' drie jaar bewaard blijven. Dat bevestigt de AP aan RTL Nieuws na berichtgeving door het AD. Die wetswijziging is volgens de autoriteit onvoldoende. Daarom wil het dat de regels verder worden aangescherpt.
"Als je geen schulden hebt en je hebt een oudere lening gewoon afbetaald, dan hoeft het ook niet meer in het register te staan", zegt een woordvoerder van de AP. "Je moet gewoon met een schone lei kunnen beginnen."
Positief en negatief
Het BKR laat in een reactie aan RTL Nieuws weten dat het klopt dat de financiële gegevens vijf jaar lang worden bewaard, zowel positief als negatief. "Die informatie is één van de vele bronnen op basis waarvan een bank of kredietverstrekker besluit wel of geen lening of hypotheek toe te kennen", zegt de woordvoerder.
Dat betekent volgens het BKR niet dat deze gegevens altijd leiden tot een negatieve registratie. En een negatieve registratie blijft niet vijf jaar geldig. Het blijft wél vijf jaar zichtbaar voor geldverstrekkers of iemand een negatieve registratie heeft gehad. "Maar het wordt ook geregistreerd wanneer je een lening of achterstand netjes hebt afgelost. Dat geeft dan juist ook weer vertrouwen."
Op dit moment staan 406.000 mensen bij het BKR geregistreerd met een betalingsachterstand of lening. "Het is niet zo dat die mensen allemaal een incassobureau achter zich aan hebben", zegt de woordvoerder. "De registratie blijft staan tot het is ingelopen of is opgelost."
Niet bewust
De woordvoerder van de AP denkt dat de meeste mensen zich er niet van bewust zijn dat ze een BKR-registratie hebben. En dat kan een probleem vormen, omdat bijvoorbeeld hypotheekverstrekkers en telecomproviders die registratie kunnen zien. De AP krijgt naar eigen zeggen veel klachten binnen van mensen die door een negatieve BKR-registratie geen hypotheek voor hun droomhuis kunnen krijgen.
Let wel: niet iedereen die bij het BKR geregistreerd staat, heeft een negatieve registratie. Maar volgens de AP worden zaken als een creditcard of een bankrekening waar je rood op kan staan, wel als risico genoteerd. "Banken hebben de plicht om mensen niet met teveel leningen op te zadelen", voegt de woordvoerder van het BKR daar aan toe.
Van zo'n registratie af komen is volgens de AP veel te ingewikkeld. "Je kan een klacht indienen in een poging het recht te zetten", zegt de woordvoerder. "Maar ten eerste moet je dan wel weten dat je geregistreerd staat en ten tweede moet die klacht worden ingediend bij de partij waar de registratie vandaan komt."
Het BKR weerspreekt dit. "Als jij vindt dat je door je registratie gehinderd wordt, bijvoorbeeld bij het verkrijgen van een lening, of je vindt de registratie disproportioneel, dan kan je een verzoek tot verwijdering indienen bij de betrokken partij of bij ons", zegt de woordvoerder. "Op basis van enkele voorwaarden wordt dat verzoek dan wel of niet gehonoreerd."