Strengere regels voor fatbikes? Fabrikanten komen meteen met 'skinny bike'
Een ruime meerderheid in de Tweede Kamer stemde gisteren voor een minimumleeftijd van 14 jaar en een helmplicht voor fatbikes, en vandaag al kondigen fabrikanten aan met de 'skinny bike' te komen. "Als de Tweede Kamer een deurtje dichtdoet, maken wij een ander deurtje open."
Doordat de Tweede Kamer strengere regels wil voor fatbikes, zien fabrikanten zich naar eigen zeggen genoodzaakt direct fietsen te produceren die net buiten de voorgestelde regels vallen. Ze komen met de skinny bike op de proppen. Die heeft, zoals de naam al doet vermoeden, dunnere banden dan de fatbike.
"Wat de Tweede Kamer met dit voorstel bereikt, is dat we nieuwe e-bikes ontwikkelen waar opnieuw veel vraag naar zal zijn, maar waar de minimumleeftijd en helmplicht niet voor gelden", legt fatbikefabrikant Niels Willems uit.
De Kamer wil voor de strengere regels juridisch onderscheid maken tussen fatbikes en andere elektrische fietsen. Dat gebeurt dan op basis van verschillende kenmerken van de fiets, zoals het gewicht, type zadel en de kenmerkende brede banden.
Probleem verplaatsen
De fabrikanten denken met kleine aanpassingen de regels te kunnen omzeilen. Zo is het zadel van een fatbike van het merk Brekr volgens Willems al te verstellen in hoogte en heeft het exemplaar een andere bandenmaat. Hij noemt deze fiets nu nog uniek, maar weet zeker dat dat gaat veranderen door het voorstel van de Tweede Kamer.
Hij verwijt Den Haag dat politici 'voor de derde keer het probleem verplaatsen': "Eerst van de snorfiets naar de fatbike en met de nieuwe regels naar een nieuw type e-bike."
Pieter van Beusekom van fatbikemerk Phatfour is stellig: "Wij ontwerpen en bouwen fietsen in Nederland die mensen willen kopen. Als de Tweede Kamer een deurtje dichtdoet, dan maken we een ander deurtje open. We moeten fietsen bouwen die we ook kunnen afzetten en gaan om de regels heen werken." De fabrikanten maken fietsen die voldoen aan de Europese normen en Nederlandse wetten.
Alle elektrische fietsen
Vier fabrikanten, verenigd in het convenant veilige-fatbikes.nl, zijn niet tegen maatregelen. Sterker nog, ze noemen ze noodzakelijk. Maar ze stellen dat er een minimumleeftijd van 14 jaar voor álle elektrische fietsen moet komen, zodat er geen geitenpaadjes meer zijn.
Over de voorgenomen helmplicht zijn de vier minder enthousiast. Hoofdbescherming zou mensen van de fiets jagen. Een helm stimuleren kan, maar verplichten niet.
De verantwoordelijk minister Barry Madlener is tegen de strengere regels voor fatbikes omdat hij denkt dat een juridisch onderscheid tussen fatbikes en andere elektrische fietsen niet standhoudt. Ook hij vindt dat er regels voor alle elektrische fietsen moeten komen.