Tot zeker 9 uur

Treinreiziger de dupe van staking ProRail: op deze plekken rijden morgen geen treinen

Door RTL Nieuws··Aangepast:
© ANPTreinreiziger de dupe van staking ProRail: op deze plekken rijden morgen geen treinen
RTL

Let op als je morgenochtend met de trein op reis gaat. Er wordt namelijk gestaakt bij de verkeersleidingsposten van ProRail, verantwoordelijk voor het controleren en aansturen van het treinverkeer. Reizigers moeten rekening houden met hinder op het spoor.

De staking wordt georganiseerd door vakbond FNV, maar ProRail voelt zich genoodzaakt het treinverkeer uit voorzorg stil te leggen. "Dat heeft te maken met veiligheid en met voorspelbaarheid", laat een woordvoerder van ProRail weten. "Het is niet leuk, maar wel duidelijk. Als je nu in de reisplanner kijkt, kun je zien welke treinen morgen rijden."

Impact groter dan stakingsgebied

Er wordt gestaakt in Amsterdam en Alkmaar, maar de hinder zal niet beperkt zijn tot deze steden. In Noord-Holland en delen van Flevoland en Utrecht zal geen treinverkeer mogelijk zijn, meldt de NS. Ook zullen er geen treinen rijden tussen Leiden, Schiphol en Haarlem.

Wat daarbij belangrijk is om je te realiseren, is dat als bijvoorbeeld een trein met eindbestemming Groningen door de staking niet uit Amsterdam vertrekt, deze ook niet in Groningen aankomt en de daaropvolgende dienstregeling ook verstoord wordt.

2024 opnieuw pittig jaar voor treinreizigers door vele werkzaamheden
Lees ook

2024 opnieuw pittig jaar voor treinreizigers door vele werkzaamheden

Mensen die morgen naar Schiphol willen reizen, kunnen wel vanaf Amsterdam Centraal naar de luchthaven reizen. Alleen zullen er slechts vier treinen per uur rijden. De treinvervoerder raadt reizigers daarom aan om waar mogelijk alternatief vervoer te regelen.

Op deze kaart zie je welke trajecten precies geraakt zullen worden door de staking:

Hinder op het spoor door de staking.© RTL Nieuws / NS
Hinder op het spoor door de staking.

De staking geldt van 6 uur 's ochtends tot 9 uur 's ochtends, maar de NS waarschuwt dat reizigers ook de rest van de ochtend rekening moeten houden met vertraging en uitval van treinen.

De ANWB verwacht ondertussen grotere verkeersdrukte en langere files door de staking bij ProRail. "Er zullen ongetwijfeld veel mensen zijn die zeker niet met de trein gaan reizen morgen, en er ook niet op gokken dat de trein morgenmiddag wel rijdt", zegt een woordvoerder. De ANWB adviseert weggebruikers om vroeg te vertrekken en om de actuele verkeerssituatie goed in de gaten te houden.

Poging tot beperken overlast

Vakbond FNV heeft naar eigen zeggen geprobeerd de overlast voor de reiziger zo veel mogelijk te beperken. Zo is de staking bewust aan het begin van de dag en niet 's middags. "Midden op de dag staat zowel de trein als de machinist op de verkeerde plek, dus dan is de gevolgschade veel groter", zegt een woordvoerder. Het is dan veel moeilijker om de dienstregeling weer op te starten.

Na 9 uur 's ochtends zouden reizigers dus wel weer gebruik moeten kunnen maken van de normale dienstregeling. De woordvoerder erkent dat de ochtendspits hier wel last van zal hebben, maar stelt dat als de staking later op de dag was geweest, de avondspits in het geding zou komen.

De reden dat er niet is gekozen voor een consumentvriendelijke staking, bijvoorbeeld het niet controleren van treintickets, is omdat het niet om een staking van treinpersoneel gaat maar om medewerkers van ProRail. Die gaan onder meer over de treinverkeersleiding, het onderhoud van het spoor en eventuele nieuwe aanleg van treinsporen. ProRail heeft dus niks te zeggen over het wel of niet handhaven van tickets. "Op een bepaald moment moet je toch uiting geven aan ongenoegen", zegt een woordvoerder van FNV over waarom er dan toch wordt gestaakt.

Koopkrachtcompensatie

De reden dat er wordt gestaakt, is dat de cao-gesprekken met ProRail zijn vastgelopen. De FNV eist namelijk een loonsverhoging van 13 procent. ProRail laat weten de staking 'uitermate te betreuren'. "Maar we kunnen nu eenmaal niet ingaan op een looneis van 13 procent", zegt een woordvoerder. "Die eis moet echt van tafel."

Wat de vakbond FNV betreft, is de looneis minder fors dan deze misschien lijkt. De vorige cao werd namelijk afgesloten voor de inflatiepiek in september 2022. Medewerkers van ProRail zijn volgens de woordvoerder van FNV daardoor ongeveer 12 procent koopkracht verloren, en dat moet volgens de vakbond gecompenseerd worden.

Extra stakingen

Vakbond FNV heeft ook nog andere stakingen aangekondigd. Zo wordt er komende vrijdag gestaakt in Utrecht en Amersfoort. Aangezien Utrecht een centraal punt voor het treinverkeer is, kan dit voor veel overlast voor reizigers zorgen. De tijd komt verder overeen met de staking van morgen, van 6 tot 9 uur 's ochtends.

De overige stakingen - allemaal van 6 tot 9 uur 's ochtends - staan hieronder opgesomd:

  • Maandag 18 november: Rotterdam, Den Haag en Roosendaal.
  • Woensdag 20 november: Eindhoven en Maastricht.
  • Vrijdag 22 november: Zwolle, Groningen en Arnhem.
Lees meer over
ProRailFNVTreinenStakingenLink in bioAmsterdam