Vaarwel plastic: 77 procent van Nederlanders gebruikt herbruikbare tas tijdens winkelen
Verdwijnt de eenmalige plastic tas uit het straatbeeld? Supporter van Schoon durft op basis van een enquête te voorspellen van wel. Uit het onderzoek blijkt dat 70 procent van de Nederlanders een herbruikbare tas gebruikt bij het kopen van kleding, en 86 procent bij het doen van boodschappen.
Bij het winkelen in overige winkels doet 77 procent van de Nederlanders de aankopen in een herbruikbare tas.
Bijna de helft van de in totaal 1.033 respondenten geeft aan vaker een herbruikbare tas mee te nemen dan twee jaar geleden. Bijna de helft hoopt dat de plastic tas in de toekomst helemaal uit het straatbeeld verdwijnt in Nederland.
Herbruikbaar
Twee derde heeft tot wel tien herbruikbare alternatieven in huis. Populaire alternatieven op de plastic tas zijn de opvouwbare tas, een linnen of katoenen tas, een rugzak, een krat of doos en de fiets- of brommertas.
"De plastic tas heeft jarenlang een grote rol gespeeld in ons dagelijks leven", zegt de CEO van Verpact. Supporter van Schoon is een initiatief van Verpact. Hij vervolgt: "Maar het is duidelijk dat we nu een omslagpunt hebben bereikt. Het is fantastisch om te zien dat steeds meer Nederlanders kiezen voor een herbruikbare tas, niet alleen tijdens de dagelijkse boodschappen, maar ook bij kleding- en cadeauwinkels."
Vrouw versus man
Meer vrouwen dan mannen gebruiken een herbruikbare tas. Zo neemt 92 procent van de vrouwen een herbruikbare tas mee tijdens het boodschappen doen versus 80 procent van de mannen.
Bij andere winkels is het verschil nog groter: voor het shoppen van kleding gebruikt 79 procent van de vrouwen geen plastic tas, tegenover 60 procent van de mannen. En bij het winkelen voor overige producten is dit 84 tegenover 69 procent.
De twee meest genoemde redenen om toch voor een plastic tas voor eenmalig gebruik te kiezen, is het vergeten van de herbruikbare tas (46 procent) of het doen van een onverwachte aankoop (37 procent).
Verbod op gratis
Om het gebruik en de milieu-impact van plastic tassen te verminderen, voerde Nederland in 2016 een verbod in op gratis plastic tassen. Winkels moeten sindsdien geld rekenen als consumenten een plastic tasje willen. Zo worden ze gestimuleerd herbruikbare tassen mee te nemen en zo afval te verminderen. Sinds de invoering is het gebruik van plastic tassen in Nederland sterk gedaald.
Het vandaag gepresenteerde onderzoek door Markteffect over de herbruikbare tas werd gehouden onder 1.033 respondenten van 18 jaar of ouder.