Gedupeerden onveilige Babboe-bakfiets kunnen geld terugkrijgen
Fabrikant Babboe gaat mensen die een bakfiets met gebreken hebben, nu ook geld terugbetalen. Dat meldt de ACM, de Autoriteit Consument & Markt.
Consumenten die hiervoor in aanmerking denken te komen, kunnen zich vanaf eind januari melden bij Babboe. De hoogte van het bedrag dat consumenten krijgen, is afhankelijk van de leeftijd van de bakfiets, aldus de ACM.
Gebroken frames
Begin dit jaar kwam aan het licht dat de frames van Babboe-bakfietsen met grote regelmaat breken. Daarna volgde een gigantische operatie waarbij tienduizenden bakfietsen werden teruggeroepen. Die actie is nu uitgebreid, ontevreden klanten kunnen hun geld terugvragen, geeft de ACM aan op zijn website.
Babboe was het afgelopen jaar niet bepaald snel bij het afwikkelen van klachten, is te zien in deze video:
Eigenaren kregen aanvankelijk een voucher voor een vervangende fiets aangeboden, maar volgens de ACM wilden sommige klanten juist geld terug.
Consumentenrecht
"Op basis van het consumentenrecht heb je recht op een veilig product. Is er sprake van een onveilig product dan heb je recht op herstel of vervanging", legt de ACM uit. "Lukt dat niet of duurt dat te lang dan kun je de overeenkomst ontbinden. Vervolgens heb je recht op geld terug."
Niet meer opstappen
In februari van dit jaar onthulde RTL Nieuws dat frames van Babboe-bakfietsen met grote regelmaat doormidden breken. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) legde de bakfietsfabrikant een verkoopverbod op en er volgde een terugroepactie omdat de veiligheid niet gegarandeerd kon worden. Bijna alle Babboe-eigenaren kregen het advies om niet meer op te stappen.
Babboe beloofde 22.000 bakfietsen bij eigenaren op te halen en te vervangen voor een nieuwe. De tweewielers City en Mini, zowel de gewone als de elektrische variant, werden teruggeroepen. Daarnaast moesten nog veel andere typen bakfietsen - vooral driewielers - geïnspecteerd worden, voordat die de weg weer op konden.
Losse eindjes
Babboe laat weten dat inmiddels ruim 80 procent van de bakfietsen is opgehaald bij klanten. Wie voor een vervangende fiets heeft gekozen, heeft deze ontvangen of krijgt binnen enkele dagen bericht over de levering. Het bedrijf verwacht dat alle bestelde fietsen voor eind januari zijn geleverd. In het eerste kwartaal wil Babboe een 'passende oplossing' hebben gevonden voor alle klanten.
De Consumentenbond vindt het fijn dat de ACM deze kwestie zo heeft opgepakt. Toch zijn er nog wel wat 'losse eindjes', ziet de organisatie. "Zo zijn er klanten die een voucher hebben ingezet, maar wilden zij misschien toch niet hun geld terug?", vraagt een woordvoerster zich af. "Dat weten we niet en daar hebben we geen zicht op. Het is dan ook zuur dat klanten zo lang hebben moeten wachten op Babboe."