Vorig jaar 675 verkeersdoden: meeste slachtoffers zaten op de fiets

Vorig jaar zijn er 675 mensen om het leven gekomen bij een verkeersongeval. Dat zijn er negen minder dan een jaar eerder. Vergeleken met een kwart eeuw geleden is het verkeer veel veiliger geworden. In 2000 waren er 1166 verkeersdoden.
De meeste mensen die vorig jaar in het verkeer om het leven kwamen zaten op de fiets: het ging om 246 fietsers. Dat waren er 24 minder dan in 2023, maar meer dan tussen 2000 en 2022. In die decennia kwamen jaarlijks gemiddeld 199 fietsers om het leven.
Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van cijfers van de politie. Er kwamen vorig jaar 220 automobilisten en inzittenden van auto's om het leven. Dat zijn er iets meer dan in 2023, toen het om 194 slachtoffers ging. In 2000 waren dat er nog 543.
E-bikes
Bijna de helft van de fietsers die om het leven kwam reed op een e-bike. De meeste fietsers (60 procent) kwamen om het leven door hoofdletsel. Waarom dragen we eigenlijk geen helm? Dat zochten we gisteren uit:
In 2024 overleden ook 59 voetgangers, 57 mensen in een scootmobiel, 56 motorrijders, 30 bromfietsers of scooterrijders en 6 inzittenden van een bestelbus of vrachtauto.
80-plussers
De meeste dodelijke slachtoffers vorig jaar waren ouderen boven de 80 jaar, gevolgd door 70- tot 80-jarigen. 25 jaar geleden waren de meeste slachtoffers nog jonger dan 30.
Het aantal verkeersdoden was het laagst in 2013 en 2014. Toen ging het om 570 slachtoffers.