Kruidvat past reclamefolder aan na kritiek op 'vrouwonvriendelijke' aanbieding Moederdag
Kruidvat heeft de reclamefolder van deze week aangepast na kritiek van vrouwenrechtenorganisaties. Op de oude voorpagina werd naast een geurtje, douchegel en sieraden geadviseerd om met Moederdag wasmiddel cadeau te geven. Stereotyperend, seksistisch en niet van deze tijd, stelden critici. Kruidvat zegt nu 'ongelukkig' te zijn met deze moederdagtip.
Daarom heeft de drogisterij de voorpagina vandaag aangepast. "Aan de papieren versie konden we helaas niets meer doen, maar digitaal hebben we direct de lay-out veranderd", zegt een woordvoerder tegen RTL Nieuws.
Hij benadrukt dat wasmiddel niet geassocieerd had moeten worden met cadeautips voor Moederdag. "We hebben een verkeerde indruk gewekt en dat was niet de bedoeling."
De Nederlandse Vrouwen Raad, een koepel van organisaties die zich inzet voor het versterken van de positie van vrouwen in Nederland, zei gisteren dat Kruidvat 'de plank volledig missloeg' met hun advertentie. "Ik hoopte eigenlijk dat dit een persiflage zou zijn. Dat ze bij Kruidvat zouden denken: we maken een reclame over 75 jaar geleden. Maar helaas", zei bestuurder Artemis Westenberg tegen RTL Nieuws die de folder seksistisch vond.
Ook organisatie WOMEN Inc., die de positie van vrouwen in Nederland wil verbeteren, vond dat vrouwen in de Kruidvatfolder op deze manier op een stereotiepe wijze werden neergezet. "Cosmetische producten en wasmiddel worden in de folder verbonden aan Moederdag. Wanneer groepen op een eenzijdige manier in beeld worden gebracht, kan dit hun kansen beïnvloeden. Het is daarom belangrijk dat iedereen zich bewust wordt van beperkende stereotypen en deze actief tegengaat."
De woordvoerder van Kruidvat zegt daar vandaag over: "Moederdagcadeautjes worden door iedereen gekocht: vaders, dochters, zonen. Die moedigen we ook van harte aan om wasmiddel bij ons te kopen, zodat hun moeder een week lang de was kan doen. Het is gewoon een goede aanbieding."
Gevraagd of Kruidvat het dan toch wel een geschikt moederdagcadeau vindt, antwoordt de woordvoerder ontwijkend. "Ik blijf liever weg van dat soort uitspraken."
Kruidvat zal intern bespreken hoe de voorpagina tot stand is gekomen. "We zullen maatregelen nemen om dergelijke situaties in het vervolg te voorkomen."