Oorzaak vliegtuigcrash Southend mogelijk lang onduidelijk: 'Lastige opgave'

Rondom de vliegtuigcrash op de Londense luchthaven Southend is nog veel onduidelijk. Het blijft gissen naar wat de oorzaak van de crash is geweest. Volgens luchtvaartdeskundige Joris Melkert kan het antwoord op die prangende vraag nog wel even op zich laten wachten. "Het zal een lastige opgave worden."
Vandaag werd bekend dat een van de twee Nederlandse piloten die omkwamen bij de crash, vloog voor KLM. De luchtvaartmaatschappij laat weten 'diep verslagen te zijn'. KLM staat 'vanzelfsprekend' klaar voor de nabestaanden. "Wij wensen familie en vrienden van de slachtoffers alle sterkte bij het verwerken van dit verschrikkelijke nieuws."
Volgens luchtvaartexpert Joris Melkert zal de zoektocht naar de oorzaak van de crash een lastige opgave zijn. Wel noemt hij het een voordeel dat de brokstukken zijn gevonden over een gebied van zo'n kilometer groot. "Bij de crash met AIrIndia lagen de brokstukken overal verspreid."
Zwarte doos
Volgens de expert gaat na een crash de eerste aandacht uit naar de slachtoffers. De focus ligt op het bergen van de lichamen en identificatie ervan. Vervolgens zal alles op de plek van de crash stapje voor stapje worden gedocumenteerd.
"Ik weet bijvoorbeeld niet of er een zwarte doos in het vliegtuig aanwezig was. Dat is afhankelijk van het gewicht van het toestel."
Volgens de expert zullen de onderzoekers nu alles in kaart brengen. "Er wordt gesproken met getuigen, de onderhoudsstatus van het vliegtuig wordt onderzocht, waren er misschien klachten? Hoe zit het met de vliegers, was hun vliegbrevet up-to-date? Was er misschien iets met het vliegtuig aan de hand? Deden de motoren het naar behoren?"
Volgens Melkert verschijnt na een maand een rapport met de eerste bevindingen. "Daarna wordt er, indien mogelijk, antwoord gegeven op de vraag wat de meest waarschijnlijke oorzaak van de crash is geweest. Daarbij worden dan aanbevelingen gevoegd voor alle betrokken partijen."
Het neergestorte privévliegtuig - een Beech B200 Super King Air - was van Zeusch Aviation, een bedrijf dat onder andere gespecialiseerd is in repatriëringsvluchten. Het vliegtuig had Lelystad Airport als eindbestemming, maar kort na het opstijgen stortte het toestel neer. Ook de twee passagiers kwamen om. Voor de 31-jarige Chilleense Maria Fernanda Rojaz Ortiz was het haar eerste vlucht als verpleegkundige.
Rol Nederland
Het protocol schrijft voor dat de onderzoeksraad van het land waar de crash heeft plaatsgevonden de leiding neemt. In het geval van Engeland is dat de AAIB. Die kan na het onderzoek besluiten om hulp te vragen.
Omdat het om een Nederlands toestel gaat, is het logisch dat Nederland gaat helpen. Als de Engelsen bepalen dat zij onderzoeksinformatie uit Nederland willen ontvangen, dan kan daar een rol liggen voor de Onderzoeksraad voor de Veiligheid.
De politie in Essex hield na de crash een persconferentie over het tragische ongeluk. Verenigd Koninkrijk-correspondent Anne Saenen was erbij: