Verkeersorganisaties: fietslampen vaak te fel, wetgeving moet op de schop

Fietslampen verblinden te vaak tegenliggers, stellen meerdere verkeersorganisaties zoals de ANWB, Veilig Verkeer Nederland en de Fietsersbond. Zij vragen zo snel mogelijk om nieuwe wetgeving. "De huidige regelgeving stamt nog uit de tijd dat je een dynamo had, toen moest je heel hard trappen voor fel licht", zegt de ANWB.
De ANWB kwam vandaag naar buiten met een peiling onder ruim 600 leden: ruim twee derde hiervan zegt wel eens hinder te hebben ondervonden van de fietslampen van tegenliggers. Een vijfde zegt zelfs vaak of zeer vaak hier last van te hebben.
Meestal gaat het om te fel licht, maar ook fietslampen die verkeerd zijn afgesteld en niet naar de grond maar juist naar boven schijnen, zijn soms oorzaak van onveilige situaties. De groep mensen die weleens verblind zegt te worden door fietsverlichting kijkt dan vaak weg of knijpt de ogen samen.
In omliggende landen, zoals Duitsland, is er wetgeving over hoe fel een lamp mag zijn bijvoorbeeld. In Nederland is die er niet. De ANWB pleit dan ook voor nieuwe regelgeving. "Hoe dat eruit moet gaan zien, is niet aan ons. Daar zou het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat dan iets over moeten zeggen. Maar je kan dan ook denken aan regels over hoe fel een lamp mag zijn."
In de huidige Nederlandse wetgeving is onder meer geregeld dat de fietsverlichting voor geel of wit moet zijn en achter rood en dat de verlichting een ander weggebruiker niet mag verblinden. Specifieke wetgeving over hoe fel een lamp mag zijn, zoals in Duitsland, ontbreekt.
Onveilig
Veilig Verkeer Nederland schaart zich daarom achter de oproep van de ANWB. "Fietsverlichting is bedoeld als veiligheid. Maar als je anderen ermee verblindt, zorgt dat juist voor onveiligheid. Wij horen die geluiden ook, al hebben we er geen onderzoek naar gedaan."
De huidige wet stamt uit 1990. "Als je kijkt naar de fietsen die er toen rondreden en nu, dan is dat wel echt een verschil." Twee jaar terug benoemde de Fietsbond al dat vooral fatbikes erg fel licht hebben.
Ook nu zegt de Fietsersbond daarom 'te pleiten voor modernisering van verlichtingsregels voor fietsen, scooters en auto's, zodat iedereen veilig in het donker op pad kan, zonder verblind te worden'.
Ministerie ziet probleem
Verder zegt de Fietsersbond: "Veel mensen weten ook niet dat je fietslamp niet op knipperstand mag zetten."
Een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zegt in een reactie tegen RTL Nieuws het probleem te herkennen. "De komst van led-verlichting heeft veel voordelen met zich meegebracht. Maar het kan ook nadelig zijn als die te fel is of verkeerd afgesteld. Er is momenteel geen wetgeving die dit reguleert. We zijn als ministerie ons wel op dit probleem aan het beraden."
"Tot die tijd is onze oproep aan gebruikers om op te letten hoe hun verlichting is afgesteld en na te denken over welk effect deze heeft op andere weggebruikers", zegt de woordvoerder.
De fatbike is razend populair onder jongeren, maar veel steden zitten ermee in hun maag. De gemeente Enschede wil hem gaan verbieden. Hoe dat zit, zie je in deze video:

