20.000 koffers blijven achter op Schiphol: 'Alles zit erin, inclusief de kerstcadeautjes'

De familie Titsing vloog gisteren vanaf Schiphol richting Manchester om daar de kerstdagen te vieren. Maar hun met cadeaus gevulde koffers bleven achter op de luchthaven. Door een storing in het bagageafhandelingssysteem bleven zo'n 20.000 koffers op Schiphol achter. Ook Lorraine Bruijn (40) raakte gedupeerd. "Ik heb een bruiloft en heb nu geen jurk."
De storing duurde urenlang. Pas aan het einde van de middag liet het vliegveld weten dat de storing in vertrekhal 2 was verholpen. Door de storing is een deel van de ingecheckte ruimbagage niet met de vluchten meegenomen.
Een woordvoerder van Schiphol laat weten aan RTL Nieuws dat ze druk bezig zijn met het terugleveren van de bagage aan de gedupeerde reizigers. "In samenwerking met de luchtvaartmaatschappijen zetten we alles op alles om binnen enkele dagen alle bagage weer op de plaats van bestemming te krijgen", zegt de woordvoerder.
Volgens de luchthaven kan de afhandeling nog enkele dagen gaan duren.
Geen jurk, schoenen of make-up
Daar is Lorraine helaas niet mee geholpen. Ze vloog gisteren met KLM naar Zweden voor een bruiloft van familieleden. Aan het vinden van de perfecte jurk gingen urenlang shoppen vooraf. "Het is een drama. Die prachtige jurk ligt nu ergens op Schiphol, samen met mijn schoenen, tas, sieraden en make-up. Ik heb zelfs geen ondergoed en de bruiloft is vanavond", vertelt ze nog altijd erg geëmotioneerd. "Ik ben er echt ziek van."
Haar vriend had meer geluk: hij reisde met alleen handbagage. "Ik had al een naar voorgevoel en vroeg voor de zekerheid aan de grondstewardess of het goed zou komen, want het was een waardevolle koffer voor mij. Ze verzekerde me dat ik me geen zorgen hoefde te maken. En dan sta je ineens in Zweden met niets anders dan je joggingkleding", zegt Lorraine.
Als ze was gewaarschuwd, had ze het anders aangepakt. "Ik had een grote koffer, maar dan had ik mijn spullen verdeeld over de koffer van mijn vriend en mijn handbagage."
Halsoverkop een jurk vinden
Inmiddels is ze halsoverkop gaan winkelen om toch goed voor de dag te komen op de bruiloft. "Ik heb nu zeker 1000 euro aan extra kosten gemaakt. Dat ga ik declareren bij de KLM. Ik vind de afhandeling echt niet netjes. We krijgen geen informatie, ook online is niets te vinden. Medewerkers die je wel spreekt, kunnen niets zeggen."

Ook Johan Titsing, zijn vrouw en twee kinderen zijn op dit moment aan het winkelen. "We hebben helemaal niets bij ons. Ik loop nu snel door de Primark om wat basics te kopen: ondergoed, sokken, dat soort dingen. Het is niet het einde van de wereld, maar het is gewoon lastig en totaal niet zoals je het gepland had", zegt Johan.
Geen duidelijkheid KLM
"De lijnen zijn overbelast. En als je na uren eindelijk iemand te spreken krijgt, kunnen ze niet zeggen waar je koffer is. Waarschijnlijk staat hij nog op Schiphol, maar zeker weten doen ze het niet. Wanneer we onze koffers krijgen? Geen idee", zegt Johan.
"Leuk is anders, want de kerstcadeaus zaten ook in de koffers. Maar als de bagagebanden het niet doen, is er simpelweg geen alternatief. Het was gisteren spitsuur en ik denk niet dat het grondpersoneel daar iets aan kon doen. Die cadeaus openen we thuis wel weer. Voor nu is het belangrijkste dat we onze tanden kunnen poetsen en schoon ondergoed hebben."
Voor de nieuw gekochte basisartikelen stuurt ook Johan de rekening door naar KLM. "Zij moeten dat dan maar bij de bagageafhandelaar van Schiphol declareren."

Reizigers die hun bagage op de bestemming missen, hebben volgens Bas Knopperts, reisverzekeringsexpert bij Independer, recht op een vergoeding. "Met een reisverzekering krijg je die volledig. Zonder verzekering kun je een claim indienen bij de luchthaven", legde Knopperts in een eerder interview met RTL Nieuws uit.
Maximale vergoeding 1300 euro
Wat je moet doen: je meldt je bij de servicebalie en vraagt om een PIR-document (Property Irregularity Report). Je vult dit in, laat een kopie maken en bewaart alle bonnetjes en communicatie met de luchtvaartmaatschappij als bewijs.
Vergoed worden noodzakelijke basisartikelen, zoals toiletspullen, ondergoed en kleding. De maximale vergoeding kan volgens Independer oplopen tot 1300 euro.
Mocht de bagage alsnog zoekraken, dan heeft Knopperts nog een advies: "Als de luchtvaartmaatschappij laat weten dat je koffers verloren zijn, kun je tot 21 dagen na aankomst een claim indienen via hetzelfde PIR-formulier. De maximale vergoeding bedraagt ook hier 1300 euro."
Hou je ook liever je bagage bij je? In de onderstaande video tonen we drie handbagage-hacks. Bekijk ze hier:
