Vertraging

Blokkade Suezkanaal: 'Mijn 3250 schoolagenda's liggen op dat schip'

Door Melle de Horde··Aangepast:
Blokkade Suezkanaal: 'Mijn 3250 schoolagenda's liggen op dat schip'
RTL

Het zal je maar gebeuren: je spullen liggen op een containerschip dat overdwars vastligt in het Suezkanaal in Egypte. Uitgever Ilse van der Stoep wachtte met smart op de levering van haar ruim 3000 schoolagenda's. Maar die zal nu vertraging oplopen. En dat geldt ook voor alle andere vracht op de schepen die stilliggen rond het Suezkanaal.

Sinds dinsdag wordt het Suezkanaal in Egypte geblokkeerd door een gigantisch containerschip, de Ever Given. Het schip was op weg van China naar de Rotterdamse haven. En daarmee dus ook de schoolagenda's van Ilse. "Er staan niet zomaar containers op het schip, er zitten verhalen in. Het gaat namelijk om de spullen van mensen", zegt zij.

Doordat het containerschip het Suezkanaal blokkeert, kan er geen schip meer langs. Er is een heuse file ontstaan bij het kanaal:

In eerste instantie maakte Ilse van der Stoep zich geen zorgen. "Ik zat het nieuws te kijken en zag dat er een containerschip op het Suezkanaal was vastgelopen. 'Het zal je maar gebeuren dat je spullen daarop zitten', dacht ik nog. Maar even later werd ik gebeld door de drukker. Hij vertelde dat mijn schoolagenda's op dat schip zaten."

En sindsdien is Ilse er constant mee bezig. Want de levering van de 3250 agenda's, speciaal ontworpen voor kinderen die moeite hebben met plannen, zou precies op tijd aankomen. "Het gaat om agenda's voor het komende schooljaar. En op dit moment beginnen de scholen al met het plaatsen van bestellingen."

Uitgever Ilse van der Stoep met haar 'XXL-agenda'.
Uitgever Ilse van der Stoep met haar 'XXL-agenda'.

'Tien jaar werk naar de haaien'

Al tien jaar maakt Ilse met haar uitgeverij StoepKrijt prikkelarme agenda's voor kinderen die moeite hebben met plannen. Vooral kinderen met ADHD of autisme zijn er enorm bij gebaat. "De lading is wel verzekerd, maar onze winst niet. Ik heb een klein bedrijfje en moet wel mijn mensen betalen. Als het te lang duurt, gaat dat lastig worden. Want dan ben ik bang dat mijn klanten overstappen naar een andere leverancier", zegt ze. "Ik heb in tien jaar een stevig klantenbestand opgebouwd en zou het zonde vinden als ik dat nu op deze manier kwijtraak."

De planning was dat de agenda's komende woensdag aan zouden komen in Rotterdam en de week erna zouden worden uitgeleverd aan de klanten. Maar dat loopt nu helemaal in de soep, zegt Ilse. "Het kan nog weken duren. Maar ik kan er niks aan doen. Ik probeer mijn klanten zoveel mogelijk op de hoogte te houden, al hebben we geen idee hoelang het gaat duren."

Zo ziet de speciale XXL-agenda van uitgeverij StoepKrijt eruit.
Zo ziet de speciale XXL-agenda van uitgeverij StoepKrijt eruit.

Hoe nu verder?

Inmiddels is er een team van het Nederlandse bergingsbedrijf Boskalis ter plaatse. Zij gaan de Egyptische autoriteiten helpen bij het vlot trekken van het containerschip. Boskalis heeft al meer dan 175 jaar ervaring met bergingswerkzaamheden over de hele wereld.

De bergers hopen het schip los te kunnen trekken, zonder dat er containers van boord moeten worden gehaald. Maandag krijgen de bergers een zetje van moeder natuur, in de vorm van springtij. Daardoor komt het water in het Suezkanaal een kleine meter hoger te staan dan normaal. Mocht dat niet helpen, dan zal er nog geprobeerd worden om het zand onder het schip weg te baggeren of onder hoge druk weg te spoelen.

Intussen wacht Ilse af en houdt de drukkerij haar op de hoogte. Ze hoopt dat de vertraging uiteindelijk meevalt. "Ik wil de agenda's op tijd kunnen leveren aan de klanten. Desnoods ga ik ze zelf rondbrengen."

Lees meer over
HandelScheepvaartEgypte