Dit is de zwaarbeveiligde trein van Kim Jong-un: 'Traagrijdend fort'

De Noord-Koreaanse leider Kim Jong-un reist als een van de weinige wereldleiders nog per trein als hij buurlanden bezoekt. Zijn zwaargepantserde privétrein is weliswaar niet snel, maar zou volgens de weinige mensen die het voertuig vanbinnen hebben gezien wel van de nodige luxe en comfort zijn voorzien.
De kenmerkende donkergroene trein met Kim Jong-un aan boord is vanmorgen aangekomen in de Chinese hoofdstad Peking. Daar bezoekt hij de grootste militaire parade die president Xi Jinping van China heeft georganiseerd om de overwinning op Japan in de Tweede Wereldoorlog te vieren.
De trein heet officieel Taeyangho, wat 'zonneschijn' betekent in het Koreaans. Kim heeft naar verluidt beschikking over meerdere versies van het voertuig, die bestaan uit vijftien tot twintig gepantserde wagons.
De bodem van de trein is extra beveiligd tegen explosieven en alle ramen zijn kogelwerend. Verder vervoert de trein van de totalitaire leider ook altijd twee gepantserde Mercedessen en voor noodgevallen zou er ook een helikopter aan boord zijn.

Erg snel is de trein niet. Dat komt deels door het zware gewicht, maar ook doordat het spoornet in Noord-Korea zwaar verouderd is. Het Zuid-Koreaanse persbureau Yonhap spreekt daarom van een 'rijdend fort'.
In Noord-Korea rijdt de trein met een maximumsnelheid van 60 kilometer per uur. De reis van Kim naar Peking over ruim 1300 kilometer duurt zo'n twintig uur. Toen de Noord-Koreaanse leider de trein in februari 2019 naar Vietnam nam voor zijn ontmoeting met de Amerikaanse president Trump was hij ruim twee dagen onderweg.
Over het interieur is verder opvallend weinig bekend. Er zijn nauwelijks beelden van te vinden. Op de schaarse foto's die er wel zijn, zien we hoogwaardigheidsbekleders zitten op roze fauteuils. Op een andere foto zien we Kim breedlachend vergaderen in een van de wagons die is ingericht als kantoor.


Bekend is dat sommige wagons alleen door de Noord-Koreaanse leider worden gebruikt. Zo zijn er naast een kantoor ook wagons ingericht als badkamer en slaapvertrek. Ook is er een luxerestaurant aan boord, schreef de Russische staatsman Konstantin Pulikovsky in zijn boek Orient Express uit 2002.
"Het was mogelijk om elk gerecht uit de Russische, Chinese, Koreaanse, Japanse en Franse keuken te bestellen", schreef Pulikovsk over de speciaal uitgeruste trein, waarin hij kreeft at en dure Franse wijnen dronk tijdens een oversteek van Siberië. Zelfs Poetins privétrein had volgens hem 'niet het comfort' van de Noord-Koreaanse trein.

Leiders uit de afgesloten totalitaire staat gebruiken de trein al tientallen jaren als vervoersmiddel. De vader van Kim Jong-un, de van 1994 tot 2011 regerende Kim Jong-il, had vliegangst en reisde altijd per trein. Zo reisde hij driemaal naar Rusland, waaronder een trip van ruim 10.000 kilometer van Pyongyang naar Moskou in 2001.
Hartaanval aan boord?
Op 17 december 2011 overleed Kim Jong-il tijdens een van zijn treinreizen aan de gevolgen van een hartaanval, terwijl hij 'hard aan het werk was', meldden de Noord-Koreaanse staatsmedia destijds. Die officiële lezing is nadien betwist door de Zuid-Koreaanse geheime dienst. Zij vermoeden dat de voormalige opperbevelhebber thuis is overleden na een lang ziekbed.
Overal in Peking zijn wegen afgezet en zijn checkpoints opgetuigd om de veiligheid van het hoge bezoek te garanderen: