Van industrieterrein naar stadscentrum: Praxis, Decathlon en Ikea openen ook kleine winkels
Winkelketens zoals Praxis en Decathlon hebben meestal grote vestigingen, vaak aan de stadsrand. Tegenwoordig hebben zij ook kleinere winkels, in het centrum van de stad. Vooral als uithangbord: verwacht er geen uitgebreid assortiment.
Sportwinkel Decathlon heeft bij de Amsterdamse Johan Cruijff Arena een flinke vestiging van 3000 vierkante meter. Een paar kilometer verderop heeft de keten een zogeheten city store van maar 130 vierkante meter, midden in de stad.
90 procent kleiner
Ook bouwmarkt Praxis ken je van de grote winkels, meestal op industrieterrein aan de rand van de stad. Het bedrijf heeft daarnaast 12 kleinere winkels.
Geen winkels van minimaal 2500 vierkante meter groot, maar bijna allemaal tussen de 200 en 300 vierkante meter. Oftewel circa 90 procent kleiner.
Ikea: 650 versus 41.000 vierkante meter
De overtreffende trap vind je straks bij Ikea. Het Zweedse bedrijf opent in Leeuwarden na de zomer een vestiging van 650 vierkante meter, waar je advies kunt krijgen over je nieuwe keuken en een beperkt aantal populaire producten kunt kopen.
Dat is ieniemienie in vergelijking met een gemiddelde Ikea-vestiging, die al gauw zo'n 25.000 vierkante meter is. De Ikea in Groningen, drie kwartier rijden vanuit Leeuwarden, is met 41.000 vierkante meter zelfs de grootste van Nederland.
Keukenzaken
Je ziet ook vaker dat - vooral lokale - keukenzaken showrooms openen in de binnenstad, zegt Martijn Exterkate. Hij is adviseur bij Stec Groep, een economisch adviesbureau over vastgoed.
Deze winkels zijn sterk gericht op inspiratie en service. Het aantal steeg volgens Stec van 75 in 2015 naar nu ruim 100.
Aanvulling
Maar city stores vervangen niet de grote vestigingen, ze zijn een aanvulling, zegt Paul te Grotenhuis, woordvoerder van brancheorganisatie INretail.
Een cluster van bouwmarkten of woonwinkels in de binnenstad is vanwege de grote ruimte die ze meestal innemen niet realistisch, zegt hij.
Basisassortiment
"In onze twee kleine winkels in Amsterdam kun je producten die je online hebt besteld afhalen", zegt Kaj Janssen, die de retailstrategie bij Decathlon bepaalt.
Ook kun je er een beperkt aantal producten kopen. "Als je een hardloopbroek nodig hebt, dan hebben we die, maar slechts in één kleur. Andere kleuren kun je wel ter plekke bestellen en je kunt er advies krijgen".
Voor een compleet assortiment, bijvoorbeeld een kleur of maat die maar weinig wordt verkocht, of artikelen die veel ruimte innemen, kun je terecht in de grote, standaard vestigingen, een eindje verderop, vertelt Te Grotenhuis.
Dichterbij
Een voordeel van city stores is dat ze dichtbij consumenten zijn, als ze geen auto hebben, of even snel iets willen halen, zegt Janssen van Decathlon. "We zagen dat we sommige consumenten niet bereikten. Óf omdat de afstand naar onze winkels te groot was, óf omdat de winkels niet in het deel van de stad ligt waar consumenten uit andere delen van de stad winkelen."
En consumenten willen graag producten zien, zegt Jurriaan Zuiderhoek, woordvoerder van Ikea. "In de vestiging in Leeuwarden zullen we verschillende soorten aanrechtbladen, keukenkastjes en handgrepen hebben."
Voordelen voor winkels
Een ander voordeel is dat de winkels in de stad als uithangbord fungeren. "De winkels vergroten de naamsbekendheid", vertelt Janssen. Volgens hem wordt er in een straal van 5 tot 10 minuten fietsen rond de city store meer online besteld dan daarbuiten.
Klanten doen in een city store ook ideeën op en gaan dan vaak naar de grotere vestiging aan de rand van de stad, aldus retailexpert Hans van Tellingen. "Daar liggen meer producten en uiteindelijk leidt dat tot meer aankopen."
Niet in alle steden zul je overigens city stores gaan zien, denkt Te Grotenhuis. "Het is iets voor echt grote steden, waar veel mensen op een beperkte ruimte bij elkaar wonen. En binnen die steden met een city store zul je maar een beperkt aantal winkels van zo'n keten zien."
Test of smaakt naar meer
De twee kleine Decathlons openden drie en vier jaar geleden hun deuren, maar toch zijn ze er bij de sportketen nog niet helemaal uit of dit de beste manier is om te groeien, zegt Janssen. Als het geld dat is gemoeid met de opening was gestoken in online, zou dat dan meer hebben opgeleverd, vraagt hij zich af.
Praxis kijkt wel naar de opening van meer city stores. "We houden altijd onze ogen open voor geschikte locaties voor city-winkels", zegt Lisa de Haan, woordvoerder van Praxis. Ook Ikea is positief. "Ik sluit niet uit dat er meer kleinere Ikea's in Nederland zullen komen", zegt Zuiderhoek.