Wereldwijd 7500 banen weg

Unilever wil af van Magnum, Ola en Ben & Jerry's: ijsjestak in de verkoop

Door RTL Z··Aangepast:
© Pim Ras/ Hollandse HoogteUnilever wil af van Magnum, Ola en Ben & Jerry's: ijsjestak in de verkoop
RTL

Unilever zet het concern op zijn kop. Het bedrijf moet winstgevender worden en efficiënter werken. Daarom wordt de ijsdivisie verkocht en verdwijnen er wereldwijd zo'n 7500 banen.

Het voedingsmiddelenbedrijf wil zijn onderdeel dat ijs maakt en verkoopt, afsplitsen.

Het is nog niet zeker wat er daarna gebeurt met de ijsdivisie, maar alle opties om 'de opbrengst voor aandeelhouders te optimaliseren' liggen open, inclusief verkoop en een aparte beursnotering.

De hoofdkantoren van zowel de ijs- als de voedingsdivisie bevinden zich in Nederland. Of hier ook banen verdwijnen, wil het bedrijf niet zeggen.

Gehecht aan A-merken: hoe Unilever ongestraft de prijzen kan blijven verhogen
Lees ook

Gehecht aan A-merken: hoe Unilever ongestraft de prijzen kan blijven verhogen

Rotterdamse kantoren

Bij de banen die bij Unilever verdwijnen, gaat het vooral om kantoorbanen, zegt het bedrijf zonder in detail te treden.

Het hoofdkantoor van Unilever is verplaatst naar Londen, maar in Nederland heeft Unilever nog diverse andere activiteiten. Zo worden de wereldwijde activiteiten op het gebied van zowel ijs als voeding vanuit Rotterdam aangestuurd. Bij de kantoren van die onderdelen werken in totaal zo'n 1900 mensen.

CNV: Veel onduidelijk

Unilever heeft in Nederland ook nog een ijsfabriek in het Overijsselse Hellendoorn en een fabriek van de Vegetarische Slager in Breda. In Wageningen is het wereldwijde centrum voor onderzoek en ontwikkeling. Daar werken nog eens zo'n 500 mensen. 

Vakbond CNV zegt zich vooral zorgen te maken over de plannen om de ijsdivisie af te splitsen. "We weten dat er kantoorbanen van Rotterdam naar Amsterdam gaan, maar verder is nog veel onduidelijk."

Unilever bevestigt dat het het hoofdkantoor van de IJs-divisie wil verplaatsen naar Amsterdam.

Sneller groeien

Woordvoerder Fleur van Bruggen wil niet zeggen of Unilever heeft gezocht naar een koper of dat een koper zich al heeft gemeld.

Dat het onderdeel nu apart wordt gezet, betekent in elk geval dat ze nog geen koper hebben kunnen vinden voor de prijs die ze in hun hoofd hebben, zegt Nico Inberg van beleggerssite De Aandeelhouder.

Dat Unilever af wil van de ijsdivisie maakt onderdeel uit van een groter plan om sneller te kunnen groeien en hogere winstmarges te kunnen behalen. De plannen raken niet alleen de ijsdivisie, zoals gezegd zullen in het hele concern 7500 banen verdwijnen en daardoor moeten de kosten uiteindelijk 800 miljoen euro lager uitvallen.

Minder samenhang ijs met de rest 

Dat de ijsdivisie wordt verkocht, is omdat de andere vier onderdelen (Beauty & Wellbeing, persoonlijke verzorging, schoonmaakproducten en voeding) meer overeenkomsten hebben als het gaat om innovatie, marketing en distributie aan consumenten, aldus Unilever.

Unilever verkocht eerder al het onderdeel dat margarine maakt en de theedivisie.

De ijstak groeit minder snel dan de andere onderdelen en de winstmarge is er lager. Door afscheid te nemen, zou de groei en de winstmarge voor het concern als geheel omhoog moeten kunnen gaan.

Twijfels

Corné van Zeijl, beleggingsstrateeg en econoom bij Cardano, heeft zijn twijfels bij de verkoop. Unilever heeft bij ijs juist een sterke marktpositie, sterker dan met de andere onderdelen, zegt hij.

Het probleem bij Unilever is volgens hem al jaren dat de winstmarge er lager ligt dan concurrenten als Nestlé en Danone.

Maar de prestaties bij ijs zijn te volatiel, denkt Inberg van De Aandeelhouder. "Als het geen goed weer is, dan verkoop je minder ijs."

'Zwaktebod'

Ook Jim Tehupuring, van 1Vermogensbeheer, denkt dat het niet verstandig is van Unilever om de ijsdivisie van de hand te doen. Aandeelhouders van het bedrijf zijn al lange tijd niet heel erg verwend, zegt hij. "De koers van Unilever staat al vijf tot tien jaar min of meer stil en de nieuwe topman heeft waarschijnlijk het gevoel dat hij iets moet doen", aldus Tehupuring.

"Na drie jaar zouden de maatregelen moeten leiden tot een hogere marge en meer groei, maar dat betekent dat Unilever dus nóg meer tijd vraagt." Daarbij zijn, met alle maatregelen, in eerste instantie nog kosten gemoeid, zegt hij.

Tehupuring vindt het dan ook een 'zwaktebod' dat Unilever van de ijsdivisie af wil. Je kunt beter de ijsdivisie houden en de marges proberen te verbeteren, vindt hij.