Is flitsbezorger Flink wél een blijvertje? 'Fiks duurder dan Albert Heijn'
Na het vertrek van Getir is Flink nog de enige overgebleven flitsbezorger van Nederland. Een positie met kansen, zegt het bedrijf. Maar een mandje 'flitsboodschappen' blijkt flink duurder dan bij Albert Heijn en is niet voor iedereen, zeggen kenners. "Het is nog te vroeg om te zeggen of Flink een blijvertje is."
En toen was er nog maar één. Tijdens de coronapandemie waren er nog vier flitsbezorgers in Nederland, maar twee maanden geleden pakte het van oorsprong Turkse bedrijf Getir zijn biezen. Gorillas en Zapp deden dat eerder al. Flink is op dit moment actief in zo'n veertig steden, waaronder Amsterdam, Haarlem en Groningen.
Het snel bezorgen van boodschappen kwam regelmatig negatief in het nieuws. Zo klaagden omwonenden van de dark stores over overlast, waardoor gemeenten zoals Amsterdam strenger werden in hun regelgeving. Bezorgers klaagden bovendien over werkdruk, salaris en hun veiligheid.
Geen gouden greep
Het flitsbezorgen, waarmee klanten binnen enkele minuten hun boodschappen thuisbezorgd konden krijgen, leek vooral in de coronatijd een gouden greep. Maar na de pandemie kwam de klad erin en kampten bedrijven met een teruglopende vraag. Getir kreeg daarmee zo’n 50 miljoen euro aan maandelijkse verliezen voor de kiezen.
In de afgelopen jaren gaven flitsbezorgers veel geld uit om elkaar te beconcurreren, zegt platformeconomie-expert Martijn Arets. Zo ging er veel geld naar marketing en gaven de bedrijven hoge kortingen om omzet te kopen: "Daar zijn ze behoorlijk leeggelopen", aldus Arets.
Van verlies naar winst
Ook Flink bleek tot dusverre geen geldmachine. In 2022, het laatste jaar waarover het bij de Kamer van Koophandel een jaarrekening deponeerde, verloor het bedrijf in Nederland 126,3 miljoen euro, tegen 46,1 miljoen euro in 2021. Inmiddels is er sprake van een bescheiden winst, zegt woordvoerder Stefan de Bruijn tegen RTL Z.
Of die overeind blijft is onzeker: Flink wil investeren in nieuwe magazijnen. "Het loslaten van de belofte om binnen tien minuten te bezorgen, leverde een enorme kostenbesparing op", zegt De Bruijn. Inmiddels duurt dat gemiddeld een klein half uur. De bezorger hoeft niet meer continu heen en weer naar het distributiecentrum en kan in plaats van twee, vier bestellingen per uur bezorgen.
Eén zak chips bestellen kan niet meer
Flink ziet kansen in de huidige markt en denkt de komende tijd meer klanten te trekken, zowel bij concurrenten als Albert Heijn en Jumbo als onder consumenten die nog niet online bestellen.
Volgens De Bruijn steeg het gemiddelde orderbedrag van onder de 30 euro in 2022, naar ruim boven de 30 euro nu. "Klanten bestellen ook vaker", zegt hij. Er geldt overigens ook een minimum bestelbedrag, dat hangt af van hoe ver je van een magazijn afwoont. Alleen één zak chips bestellen, is er niet meer bij.
Hogere prijzen?
Betekent Flinks alleenheerschappij dat de consument kan rekenen op hogere prijzen? Niet direct, zegt het bedrijf. "Als we de prijzen meer zouden verhogen dan anderen, dan zou je geen rekening houden met concurrenten, zoals supermarkten", zegt De Bruijn. "Ook tegenover hen willen we nog aantrekkelijk zijn." In vergelijking met een paar jaar geleden zijn de bezorgkosten overigens wel hoger.
Prijsverhogingen zijn een optie voor Flink, zegt Jesse Weltevreden, lector Digital Commerce aan de Hogeschool van Amsterdam. "Klanten zijn bereid een prijs te betalen voor gemak", zegt hij. Maar het bedrijf kan niet te veel uit de pas gaan lopen: "Bedenk dat er in Nederland veel winkels zijn, bijna iedereen heeft op korte afstand wel een supermarkt beschikbaar."
Duurder dan AH
Uit gegevens van IPV Data, opgevraagd door RTL Z, blijkt dat Flink nog duurder is geworden dan Albert Heijn. Het bedrijf vergeleek zo'n duizend producten. Flink was al duurder dan de marktleider onder de Nederlandse supers, zegt accountmanager Jens Overbeek van IPV Data. Maar juli vorig jaar kwam er nog eens zo'n 4 procent bovenop.
Een mandje van duizend boodschappen is bij Flink inmiddels zo'n 9 procent duurder dan bij Albert Heijn. De prijsverschillen variëren per product, soms is Flink wel 12 procent duurder, aldus Overbeek. Het bedrijf voerde ook tijdelijke prijsverlagingen door, om ze daarna weer te verhogen."
Het suggereert dat Flink op grote schaal meet in hoeverre consumenten meer gaan bestellen als de prijs wordt verlaagd", zegt Overbeek.
'Er is een markt'
Flink kan profiteren van het feit dat het alleen is overgebleven in Nederland, denkt Weltevreden. Het bedrijf behaalde in 2023 een omzet van rond de 200 miljoen euro en dat zal dit jaar groeien naar 270 tot 300 miljoen euro, verwacht hij. Er is markt voor flitsbezorgen en Flink. "De uitdaging is om dat winstgevend te doen."
Er is een grote groep consumenten met geld én met weinig tijd, voor wie flitsbezorgen interessant is, zegt de kenner. "Omdat Flink de enige overgebleven bezorger is, hoeven ze minder reclame te maken en minder geld uit te geven aan het kopen van omzet via kortingen." Hoeveel minder dat is, wil het bedrijf overigens niet zeggen.
Dat de belofte om binnen tien minuten te bezorgen is losgelaten, maakt voor klanten weinig uit: "Het gaat erom dat ze sneller zijn dan andere supermarkten", zegt Weltevreden. "Flink kan in tegenstelling tot hen wél op dezelfde dag bezorgen, daar ligt hun toegevoegde waarde."
Blijvertje?
Flink is misschien de enige flitsbezorger, het heeft ook concurrenten aan partijen zoals Picnic en Albert Heijn. Net als Thuisbezorgd en Ubereats. De laatste twee bezorgen boodschappen van Spar, maar ook van Flink.
"Bedenk ook dat als de markt groter wordt, er dan weer andere partijen zullen instappen", zegt Weltevreden. "Het is de vraag of Flink voldoende waarde kan toevoegen om ook op lange termijn winst te maken. Het is nog te vroeg om te zeggen of het een blijvertje is."