Deelname Ex on the Beach spekt kandidaten: 'Nog nooit zoveel geld verdiend'
Het populaire MTV-programma Ex On The Beach Double Dutch, waar ex-geliefden oog in oog staan met elkaar, liet dit seizoen nóg minder aan de verbeelding over dan anders. De bijbehorende faam vormt een lucratief verdienmodel voor sommige deelnemende singles. Van feestjes bezoeken tot 'pikante video's: in een goede maand kunnen de inkomsten daarmee oplopen tot 15.000 euro.
Even voor wie het programma niet kent: Ex On The Beach (EOTB) is een reality-programma waarbij acht singles in een villa op een zonnig eiland verblijven.
Een leuke vakantie wordt het alleen niet, want de ene na de andere ex-geliefde van de deelnemers 'spoelt aan op het strand'. De exen komen voor de liefde, de lust of een flinke ruzie. Het meest recente seizoen is net ten einde en was een 'all stars-seizoen' met deelnemers die al een keer hadden meegedaan.
Extra verdienmodel
Voor hun deelname zelf krijgen de singles geen rooie cent, maar dat wil niet zeggen dat het hen niets oplevert. Zo krijgen ze vaak veel nieuwe volgers op Instagram of TikTok en kan dat weer leiden tot nieuwe klussen en schnabbels.
Sommige deelnemers worden bijvoorbeeld geboekt om aanwezig te zijn op feesten, anderen gebruiken de vergaarde aandacht om aan de weg te timmeren als dj.
Pikante video's
Maar de grootste bron van nieuwe inkomsten wordt gevormd door websites zoals OnlyFans en FanCentro, waar fans van de programma's tegen betaling allerlei extraatjes krijgen, van fitnesstips tot 'pikante' video's waar deelnemers (deels) uit de kleren gaan.
"Ik verdien er mijn geld mee en ik heb nog nooit zoveel geld verdiend", zegt de Rotterdamse EOTB-ster Shirley (29) - ook bekend van Echte Meisjes in de Jungle en Temptation Island - over de sites. "Dit is gewoon mijn beroep. Daarom heb ik ook nog een keer meegedaan met Ex on the Beach."
Ook andere ex-deelnemers van het programma, zoals Lesley, zijn op sites zoals OnlyFans te vinden.
"Er worden gouden bergen beloofd, maar geld verdienen aan een realityshow valt niet mee."
Meerdere mannen
Tijdens het laatste seizoen van EOTB deelde Shirley het bed met meerdere mannen. "Dat deed ik ook om meer fans te krijgen op mijn accounts", zegt ze. "Ik weet niet of dat bij iedereen zo is, maar bij mij wel. Ik dacht: ik moet mezelf wel laten zien."
Bij een reality-programma geldt volgens de deelnemer: hoe gekker je doet, hoe meer schermtijd je krijgt. "Als je alleen maar op de bank gaat zitten en het gaat hebben over de natuur, dan gaan ze dat natuurlijk niet uitzenden. Als je graag in beeld wil komen, dan moet je opvallen."
Uitgeleefd
Zelf vindt ze het allemaal niet zo'n probleem, maar Shirley's ouders hebben meer moeite met haar televisieoptredens. "Het eerste seizoen dat ik meedeed was niet zo heel erg. Ik had maar één keer seks met een jongen onder de dekens. Daar konden ze nog wel mee leven", aldus de EOTB-kandidaat.
"Maar deze keer heb ik me meer uitgeleefd. Ik denk niet dat mijn ouders hebben gekeken."
Shirley heeft inmiddels 258.000 volgers op Instagram, 15.000 fans op OnlyFans, 19.600 volgers op FanCentro en nog eens 9300 volgers op F2F. Op die laatste sites deelt ze vooral wat ze noemt 'pikante content'. En daarmee verdient ze in een goede maand duizenden euro's.
Plankenkoorts
Voor aanwezigheid op een feestje krijgt ze 500 euro, maar echt leuk vindt ze het niet. "Ik heb plankenkoorts, het maakt me niet uit als ik de mensen niet zie. Maar op zo'n podium voel ik me net een aangeschoten hert."
Ook producten promoten op Instagram doet ze liever niet: "dan sta je daar zo van: 'Kijk eens wat een mooie waterfles'. Dat vind ik zo rot."
Volgens talentcoach Luuk Wessels, die kandidaten van EOTB begeleidde, valt het nog niet mee om geld te verdienen aan een realityshow. "De meeste kandidaten zijn daardoor teleurgesteld", zegt hij. "Er worden gouden bergen beloofd, maar dat valt altijd tegen."
Van een boeking voor een feest of een hype wordt je meestal niet rijk. En veel volgers hebben betekent niet meteen dat je ook veel lucratieve samenwerkingen hebt met bedrijven. "Je zit ook in een bepaalde categorie waar veel merken zich niet aan willen binden", aldus Wessels.
Filmpjes als verdienmodel
Een stap naar OnlyFans en FanCentro kan verandering brengen in het financiële succes. "Daar heb ik me altijd ver buiten gehouden. Wij waren meestal juist aan het voorkomen dat dit soort filmpjes naar buiten kwamen. Nu is het een verdienmodel."
Linda Duits, mediawetenschapper aan de Universiteit Utrecht, beaamt dat geld verdienen aan deelname aan een programma niet voor iedereen is weggelegd. "Het kan zeker een springplank zijn voor een carrière als influencer, maar de concurrentie is groot. Er zijn gewoonweg heel veel voormalige deelnemers."
Succes hangt af van smaak
Of je succesvol bent, hangt ook af van of je bij de kijker in de smaak valt en hoeveel werk je erin steekt, zegt Duits. "Dat geldt ook voor OnlyFans. Daar gaat het over wat je maakt en laat zien. Het is belangrijk dat je veel nieuwe content plaatst. Het is hard werken."
Een keerzijde aan meedoen is er ook: zo zat Imke Roose, die meedeed aan EOTB DD seizoen 7, er mentaal compleet doorheen. Ze kreeg te maken met online haat en bedreigingen. Temptation Island krijgt daarbij voorlopig geen nieuw seizoen, omdat meerdere deelnemers psychische klachten ervaren na hun deelname.
Veel deelnemers van reality-programma's ambiëren een carrière in de media of willen beroemd worden, maar weten niet goed wat dat inhoudt, zegt Duits. Bovendien zetten productieteams vaak een ander beeld van een show en persoon neer dan degene die je zelf voor ogen had.
Achteraf spijt
"Ik ken verschillende EOTB-ers die achteraf spijt hebben gehad", zegt Wessels. "Ze hebben onderschat wat het met je doet als je in zo'n programma zit." En niet alleen met jezelf, maar ook je familie, die vaak ook bedolven worden onder de reacties.
Deelnemer Shirley snapt wel dat veel kandidaten spijt krijgen, maar zelf heeft ze daar geen last van. "Ik heb niet de ambitie om een hele boeiende baan te krijgen, zoals advocaat. Dus ik denk niet dat, als ik op deze periode terugkijk, ik er veel spijt van ga krijgen", zegt ze.
En ondertussen doet ze er alles aan om relevant te blijven: "Ik denk niet dat dit succes nog heel lang gaat duren", zegt ze. "Dus als ik weer de kans krijg om aan een programma mee te doen, dan zeg ik daar zeker ja op."