Worstelen met verdienmodel

Horeca wordt dit jaar nog duurder: 'Prijzen stijgen met 3 tot 5 procent'

Door RTL Z··Aangepast:
© ANPHoreca wordt dit jaar nog duurder: 'Prijzen stijgen met 3 tot 5 procent'
RTL

De prijzen in de horeca gaan dit jaar verder omhoog. Dat komt mede door de gestegen kosten, zo blijkt uit een onderzoek van FoodService Instituut Nederland (FSIN). Volgens het instituut zitten ondernemers in crisismodus.

Het FSIN publiceert iedere twee jaar dit overzicht van de vijfhonderd grootste foodbedrijven van ons land, waaronder Albert Heijn, Jumbo, Crisp, Flink en Thuisbezorgd. Daaruit blijkt dat vooral de zogenoemde foodservicebedrijven, zoals horeca en catering, het moeilijk hebben.

De ondernemers die meededen aan het onderzoek geven het huidige economische tij waarin ze moeten werken het rapportcijfer 6,8. "Een crisiscijfer, dat we alleen in slechte jaren zien", zegt Inga Blokker, voorzitter van FSIN tegen RTL Z. 

Middenin de coronapandemie was het cijfer met een 6,3 maar nipt lager, vóór corona was het een 7,6.

Hogere kosten voor de horeca: 'Prijzen moeten omhoog'
Lees ook

Hogere kosten voor de horeca: 'Prijzen moeten omhoog'

De omzet van de vijfhonderd grootste foodbedrijven steeg vorig jaar wel, met ruim 22 procent in vergelijking met 2021, toen het vorige overzicht werd gepubliceerd. Dat komt vooral door een omzetgroei van 50 procent bij de foodservicebedrijven, waaronder de horeca, na de pandemie.

'Gaat niet zo goed'

Maar als je goed kijkt, dan gaat het helemaal niet zo goed, zegt FSIN. Zowel foodservicebedrijven als foodretail (zoals supermarkten) kampen volgens FSIN met krimpende marges, personeelstekorten en een te kleine omvang - waardoor ze minder goed op grote schaal kunnen inkopen.  

De kosten voor huur, inkoop, energie en personeel zijn ook enorm gestegen, "maar die prijsstijgingen zijn niet helemaal doorberekend aan de klanten", aldus Blokker.

Uit eten gaan te duur?

Horeca- en cateringbedrijven denken dat ze hun prijzen dit jaar met nog eens tussen de 3 en 5 procent zullen verhogen, zegt FSIN. "Maar wanneer wordt een avondje uit eten te duur?", vraagt Blokker zich af.

Veel horecaondernemers worstelen met hun verdienmodel, aldus Blokker. De prijzen verhogen ligt voor de hand, maar het is ook een riskante strategie, omdat de concurrentie daarmee toeneemt. 

Zo hebben supermarkten, zoals Picnic, en speciaalzaken de afgelopen jaren klanten van de horeca weggesnoept, omdat ze door het bezorgen van boodschappen en het aanbieden van kant-en-klaarmaaltijden weten in te spelen op wat consumenten willen.

De horeca moet efficiënter gaan werken en meer gaan samenwerken om de problemen het hoofd te bieden, zegt FSIN. Ook kunnen restaurants naast avondeten, lunch aanbieden en kunnen ze investeren in marketing, zoals onder meer Loetje en De Beren doen. Sommige ketens, zoals McDonald's, verlagen juist hun prijzen, om zo meer te verkopen, zegt Blokker.

De horeca kan daarbij kosten besparen door minder voedsel te verspillen, genoegen te nemen met een lagere winstmarge, en meer te werken met huismerken.

Is er, met al die concurrentie, ook niet een te groot aanbod aan horeca in ons land? "Er is veel", zegt Blokker. "Maar dat je ziet dat jongeren ook veel buiten de deur eten."

Lees meer over
FoodService Instituut NederlandHorecaCaféRestaurantsNederland