Geen 'uitzonderlijke kortingen'

Modeketen Esprit schrapt grote faillissementsuitverkoop

Door Mathijs Smit··Aangepast:
© ANPModeketen Esprit schrapt grote faillissementsuitverkoop
RTL

Slecht nieuws voor koopjesjagers. De Nederlandse tak van modeketen Esprit, die vorige maand op de fles ging, zet een streep door de eerder aangekondigde grote faillissementsuitverkoop. Het vroeger iconische modemerk zou zijn resterende kledingvoorraden in vier winkels met aantrekkelijke kortingen uitverkopen.

"Faillissementsverkoop, mis het niet", kondigde Esprit eerder deze week aan in een bericht aan zijn vaste klanten. De failliete modeketen zou zijn voorraden de komende vier dagen in vier van de dertig winkels tegen 'uitzonderlijke kortingen' van de hand doen. Jassen zouden voor 50 euro worden verkocht, t-shirts voor een tientje.

Uitverkoop geschrapt

Esprit bedankte de klanten voor het 'vertrouwen tijdens de voorbije jaren' en zei er naar uit te kijken om hen 'nog een keer te mogen verwelkomen' in de winkels in Den Bosch, Maastricht, Rotterdam en Utrecht.

Maar dat gaat dus niet door, blijkt uit een gisteren op de valreep door Esprit verstuurd bericht. "Inmiddels is gebleken dat er géén faillissementsuitverkoop meer zal plaatsvinden en dat ook deze vier winkels gesloten zullen blijven", aldus het bedrijf in de email. Waarom de uitverkoop niet doorgaat, is onbekend. Curator Erik Schuurs was nog onbereikbaar voor een toelichting.

Geld in laatje

Het schrappen van de faillissementsuitverkoop is opmerkelijk. Dergelijke acties zijn voor curatoren die een faillissement van winkelbedrijven moeten afwikkelen soms de enige manier om nog wat geld in het laatje te brengen. Omdat de panden meestal niet in eigendom van de winkelketen zijn, zit de meeste waarde vaak nog in de voorraden.

Verkoop daarvan via de winkels kan behoorlijk succesvol zijn. Zo bracht de uitverkoop van de failliete sportwinkelketens Perry Sport, Aktiesport en Sprinter eerder dit jaar ruim 22 miljoen euro op, voor aftrek van kosten.

Wel kan er aan het organiseren van een faillissementsverkoop ook een behoorlijk prijskaartje hangen. Curatoren schakelen daarvoor vaak gespecialiseerde bedrijven als GE Europe, Gordon Brothers of Hilco in, die soms gepeperde rekeningen indienen. Ook dat bleek onlangs bij Perry Sport, waar Hilco ruim één miljoen euro opstreek.

Agressie

Daarbij komt dat faillissementsverkopen tegenwoordig vaak zoveel koopjesjagers trekken, dat personeel tegen agressie op de winkelvloer moet worden beschermd. Klanten ruziën met elkaar om de voordeeltjes, en zijn soms boos op winkelmedewerkers omdat bijvoorbeeld cadeaubonnen niet meer kunnen worden verzilverd.

Failliet BCC sluit alle vestigingen wegens drukte en agressie in winkels
Lees ook

Failliet BCC sluit alle vestigingen wegens drukte en agressie in winkels

Bij de tumultueuze faillissementsverkoop van elektronicaketen BCC, die overigens eveneens 22 miljoen euro opbracht, moesten de winkels vorig jaar zelfs tijdelijk worden gesloten. De winkels konden pas weer open, nadat de curatoren extra beveiligers hadden ingehuurd. Bij de faillissementsverkoop van V&D kwam zelfs de politie eraan te pas om de chaos in te dammen.

Geld opstrijken

Ten slotte kunnen faillissementsverkopen ook bemoeilijkt worden omdat er achter de schermen onenigheid of onduidelijkheid is over de vraag van wie de voorraden zijn, of wie de opbrengst van de uitverkoop mag opstrijken. Soms zijn de voorraden bijvoorbeeld juridisch nog in handen van leveranciers, of hebben financiers als banken ze in onderpand gekregen. Soms maken curatoren in die gevallen afspraken over een verdeling van de opbrengsten van een faillissementsuitverkoop, en over de kosten ervan.

Als er geen faillissementsuitverkoop via de winkels mogelijk is, kunnen de voorraden ook worden verkocht aan gespecialiseerde opkopers van partijen. Dat levert in de regel véél minder op, omdat die kopers meestal afbraakprijzen betalen. Voordeel daarbij is wel, dat de hele voorraad in één keer weg is.

De meest gunstige oplossing is, als de curator een volledige of gedeeltelijke doorstart van het winkelbedrijf kan regelen. In dat geval kunnen de voorraden soms overgenomen worden door de nieuwe eigenaar van de winkels. In dit geval liet curator Schuurs eerder echter al weten dat er geen doorstart voor de Nederlandse modewinkels van Esprit in zit.

Esprit ooit iconisch

Esprit is een van oorsprong Amerikaanse modebedrijf, dat vooral in de jaren tachtig en negentig wereldwijd grote successen boekte. In Nederland was het iconische modemerk onder meer bekend van een imposante winkel in de Kalverstraat bij het Spui, waarin ook het hoofdkantoor en een café-restaurant zaten.

De afgelopen decennia kende het bedrijf, dat uiteindelijk vanuit Hongkong werd geleid maar met name nog actief was in Europa, pieken en dalen. Vooral afgelopen jaren was het verval niet meer te stutten, en sinds maart zakte ook het Europese bedrijfsonderdeel ineen. Afgelopen maanden vroegen de Europese landendochters, waaronder Nederland, surseances en faillissementen aan.

In Nederland was sinds kort het Europese hoofdkantoor van Esprit gevestigd. Het bedrijf kende hier nog 14 eigen winkels, en ongeveer een gelijk aantal franchisevestigingen. Dat zijn winkels die in handen zijn van zelfstandige ondernemers, die tegen betaling gebruik maken van het merk en de collecties. Ook de franchises zijn door de ondergang van Esprit Europa in de problemen gekomen.

Lees meer over
EspritRetailModeFaillissement