Chinese fietsen

Inspectie neemt 1100 fatbikes van La Souris in beslag

Door RTL Z··Aangepast:
© ANP.Inspectie neemt 1100 fatbikes van La Souris in beslag
RTL

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft 1100 fatbikes in beslag genomen van scooterwinkel La Souris, dat twintig vestigingen in Nederland heeft. Het gaat om fietsen van de merken Ouxi en QMWheel. Die zijn volgens de ILT niet veilig.

Ouxi heeft een fabriek in China, net als QMWheel. De ILT voert al langer een klopjacht op Chinese fatbikes. In juli werd nog bekend dat de inspectie 6000 fietsen in beslag had genomen bij een fabrikant, die in Nederland tegen zeer lage prijzen fatbikes verkocht. De naam van de fabrikant werd vanwege de privacy niet genoemd. 

Duizenden Chinese fatbikes in beslag genomen: risico voor veiligheid
Lees ook

Duizenden Chinese fatbikes in beslag genomen: risico voor veiligheid

De ILT wil ook nu niet bevestigen dat inspecteurs hebben ingegrepen bij La Souris. "Het onderzoek naar fatbikes loopt nog. Als dat klaar is, wordt het dossier overgedragen aan het Openbaar Ministerie."

'Onafhankelijke testrapporten'

La Souris zelf bevestigt wel dat er 1100 fietsen meegenomen zijn: "Deze actie komt onverwacht, aangezien we er alles voor in het werk stellen om veilige en legale vervoersmiddelen te verkopen", zegt eigenaar Armando Muis. "Onze leverancier heeft ons met onafhankelijke testrapporten verzekerd dat de desbetreffende fatbikes voorzien zijn van motoren met een vermogen van 250 watt, het wettelijk toegestane nominaal maximumvermogen."

De winkel stelt benieuwd te zijn naar de bevindingen van de ILT. "Deze willen we laten toetsen in een contraexpertise. In de tussentijd bieden we een alternatief model aan dat is goedgekeurd door de regelgevende instanties."

Veel Chinese fatbikes worden met een maximum snelheid van 25 kilometer per uur op de markt gebracht, maar de snelheid is binnen enkele seconden te verhogen naar 40 kilometer per uur. Daar is geen speciaal opvoersetje voor nodig, je kunt met een paar knoppen die op het stuur zitten de instellingen zelf aanpassen.

"Als je als fietser de begrenzer er zo makkelijk afhaalt, is het eigenlijk een brommer", zei Bert van Wee, hoogleraar Transportbeleid aan de TU Delft, eerder tegen RTL Nieuws. "Daar is deze fiets niet voor goedgekeurd." Als deze fatbikes dan toch als fiets in de winkel staan, moet de overheid ingrijpen, zei hij. 

De begrenzing weer terugzetten, blijkt net zo makkelijk als het eraf halen. Wie de instellingen op tijd terugzet, komt bij een politiecontrole dus onder een boete uit, zie je in onderstaande video.

Lees meer over
Inspectie Leefomgeving en TransportFatbikeFietsenElektrische fiets